Tuesday, June 21, 2011

INDAHNYA KAHWIN MUDA PART II

di sebabkn baru msk sem baru..jd xd pape keje n buat..duk tido je keje..hehehe...

bdan da xlarat nk tido je...

jadi bek r ak update blog ni..hehehe..

ni nk cite sal smbgn part 1 buku indahnya kahwin muda aritu...

alhamdulilah..ak dah baca smpai bab 4...makin baca makin ase kahwin ni jauh lg mtlmat ak..sbb bsar sgt tgjwb akn dipikul..

tp mmg ak akui..bila umo da msk 23 ni..awl2 dulu je ase nk kawen bila tgk kwn2 duk kawen..tp bil pk 24 nti ape ak nk capai?apa ak nk tnjukkn kt mek ayoh..ibu abh? ape yg impian ak idam2 kn slama ni...ap tujuan idup ak...ak yg fmly ak nk lihat utk msa dpn ak...ak dah xletak kawen sbgai matlmat yg diutamakan...

mmg akn kawen tp bkn masa tdekat slagi ak xmampu capai ape ak nk slama ni..niat ak..kalu mninggal pun bia r sesudah bgelar isteri sbb pahalanye berbeza..

uik..mrapu byk lak..hahahah...
ok smbung cite buku..hihi

BAB 1: TANYA DIRI ANDA SUDAHKAN BERSEDIA UTK BERNIKAH?

# LELAKI YG SGT DISUKAI WANITA
a) beragama dan taat beribadah

b) yg bperibadian tinggi ,pendirian teguh dan suka bkerja keras

c) yg memberi perhatian dalam memahami tabiat dan perasaan wanita.
- Rasullah S.A.W mengajarkan bagaimana seharusnya kaum lelaki bersikap kpd kaum wanita :
 " Sesungguhnya wanita diciptakan dari tulang rusuk yang tidak akan bisa lurus bersamamu di atas satu jalan, jika kamu menikmatinya, maka kamu menikmatinya dalam keadaan bengkok, namun bila kamu ingin meluruskannya, maka boleh jadi patah dan patahnya adalah talak"

d) Dermawan dan berakhlak mulia
" Sekali-kali janganlah orang2 yg bakhil dengan harta yang Allah berikan kepada mereka dari kurnia-Nya menyangka, bahawa kebakhilan itu baik bagi mereka. Sebenarnya kebakhilan itu adalah buruk bagi mereka. Harta yg mereka bakhilkan itu akan dikalungkn kelak dilehernya di hari Kiamat" ( QS. Ali Imran (3) :180)

e) berani
- suami yg pberani akan sentiasa tegar dalam membela kebenaran dan mpertahankan prinsip. dia tidak akan segan2 utk mempertingkatkan dirinya dan anggta keluarganya utk mghadapi kbenaran. dan suami juga akan mendidik dirinya dan keluarga itu utk bersedia mnanggung risiko dalam keluarga. dan wanita st membenci seorg suami pengecut, kerana Nabi SAW membenci seseorang muslim pengecut seperti yang beliau tegaskan dalam sabdanya :
" Seburuk-buruk akhlak pada seseorang adalah bakhil lagi tamak dan sifat pengecut dan sangat"

f) lelaki bersih dan rapi

g) lelaki yg sederhana dan pandai mjaga rahsia

h) lelaki yg bpengaruh dan status tinggi

i) lelaki ceria dan pandai bergurau

j) lelaki yg memiliki rasa cemburu kpd isterinya

k) lelaki yg mcintai isterinya secara tulus

l) setia dan membantu isteri



# WANITA YG MUDAH MENDAPATKN JODOH

suatu kenyataan yg xdpt dinafikan, bhwa semua lelaki memiliki kecendurangan yg sama dlm memilih pdamping idup namun ianya kadan2 xdisedari oleh wanita.

a) wanita yg bragama
b) berakhlak mulia
c) paras rupa cantik dan menwan hati

d)wanita cerdas dan berktrampilan
- utamakan wanita yg cerdas, tenang dan cerdik dan tidak mudah panik dalam menghadapi masalah, serta terampil dan cekap dlm menyelesaikn kerja2 rumah.

e) latar belakang yg baik
- lelaki harus cenderung memilih wanita sedarjat dlm status sosial agar ia xmudah myombong diri dan xmudah mncela suaminya. kerana byk wanita berstatus tgi berkawen gan lelaki status rendah dan terjadi pgaduhan kerana si isteri sering mrendahkn suaminya.

f) sihat jasmani
g) wanita yg sederhana
h) memiliki keterampilan mengatur rumahtangga
i) wanita yg sanggup idup sengsara
- wanita yg faham makna pnikahan, ia akan menyedari pentingnya memelihara kehormatan, suka membantu, memilki sifat qana'ah dan sederhana serta bsedia idup sengsara. jauhilah wanita yg memandang kehidupan pernikahan bagaikan burung bebas di angkasa atau kupu2 yg pindah randah, bahkan ia hanya ingin idup yg bsenang lenang.

----------------
di dalam sebuah hadis disebutkan bahawa "

" Ada empat sumber kebahagiaan : wanita yang solehah, tempat tinggal yang luas, tetangga yang baik, dan kenderaan yang nyaman"

semua faktor 2 bkn r syarat utama..smuanya bgantung pada diri masing2..ikutkn ak pn..smua kriteria ikut atas masing2..masing2 ada citarasa n selera sendiri dalam memilih pasangan.
ni satu ayt yg ak tertarik :

" seorang nenek yg bijaksana bcite, bhwa suaminya sgt mcintainya smpai ia pernah membuat bait-bit syair cinta dan kerinduan yg ia bacakan dihadapnnya. setiap kali usia mereka btambah pula kadar kecintaan dan kbahagiaan mereka. Tatkala nenek itu ditanya ttg rahsia di sebalik kbahagiaan tersebut, apakah faktor kemahirannya dalam memasak? atau kecantikan? atau lahirnya ank2? atau faktor lain? wanita itu menjawab "
KEBAHAGIAAN PERNIKAHAN DPT DIPEROLEH MELALUI TANGAN ISTERI. ISTERILAH YANG DAPAT MENGUBAH RUMAHNYA MENJADI SYURGA ATAUKAN MENJADI NERAKA YANG DIPENUHI BARA API"

janganlah kamu anggap kerana faktor harta idup jadi bahagia. betapa banyak wanita kaya raya namun suami kabur dari sisinya. jangan pula kamu anggap faktor anak2 cerdas khidupan mjadi mesra kerana ada wanita lahirkn 10 anak tetapi suaminya sntsa merendahkn dirinya..



2 comments:

  1. hehehe... nanti jangan lupa hantar kad jemputan ye :D

    ReplyDelete
  2. hhahah..okeh ti..insyaALLAH..kwn2 sekelas xluper punye bila da smpai waktu..hihihi..

    tp xlagi r..heheh..aja dulu

    ReplyDelete