Thursday, December 22, 2011

no word

ase ingin menitis air mataku ini...

terluka teramat sgt saat ini...

sedih pilu hati ku...

ingin menangis tpi air mata ku hanya mampu mengalir sdikit cuma...

kesusahan...kesedihan...

Monday, December 19, 2011

INTebiu

assalamualaikum my dearest blog..hihihi

br dpt jenguk...ni pn kbtln dtg cc nk print result exam..ingtkn xpyh tp kwn2 kt fb ckp kna lak..huhuh...tpksa r nti suh lec cop..huhuh

khamis intebiu SPP..debar sgt..ak tkt gagal je..ak bknnye pndai ckp atau kelentong2...

hrap lulus..tp xtaw r...tkt ngat..dah stad ckit2 ape yg dpt dr fb..hrap2 mbantu..

ok r..jmpa len x ye blog tsyg..

ksuntukan masa skg.dtg nk print je..huhuh..

hrap ALLAH membantu hamba-Nya ini semasa intebiu..hrap sy n kwn2 len bjaya

p/s : mood hepi sbb kwn skelas da kawen..org 1st lam kelas kawen...hhihih..chantek sgt die ....  tp mood sdih sbb xpat nk g tgk :(

huhuh...arini en bulat nk bg adiah kt sy..hihih..smpena exam aritu...hepi sgt sbb da lama tingin dats thing..heheh..tq en bulat..luv u bebeh...hihihi

Saturday, December 10, 2011

final result

Alhamdulilah.di saat berduka ALLAH dtgkn kegembiraan buat diriku..terima kasih ya ALLAH..

smlm..result exam sem 8 kua..syukur alhamdulilah keputusan ak mengembirakan...

ak isau sgt2 tkt xlulus sbb 3 paper smua goreng je..huhuh.yeala..smua spot xmasuk...goreng jela kami smua psv..heheh..

alhamdulilah setelah 5 thn 6 bulan...smlm adalah penghujungnya..kptsan exam sem 8..

ak berbangga dan puas hati atas hasil usaha ak walaupun 4 sem kebelakangan ini ak xmampu nk stad sgt mcm sem2 yg lalu disebabkan sedikit masalah tp en bulat sering memberikan dorongan..katanye yg mjadi prinsip idup ak slama kt mktb..."kalu die boleh bjaya,,xkan ak sbgai orang yg normal bkn oku mcm die xle bjaya..kalu die mampu dpt ijazah kpujian nape ak xblh"...

alhamdulilah..hasil doa mek ayh..fmly ak dan juga dorongan serta dorongan en bulat..akhirnye ak bjya walapun ak xmampu memenuhi hajat en bulat iaitu mendapatkan ijazah 1st clas with honour...tp ak bsyukur atas nikmat ini..terima kasih ya ALLAH...

suka duka ak..kesdihan ak..kesusahn..pderitaan ak selama 5thn stgh ini berbaloi..dan ak mampu buktikan kpd ibu abh walaupn ak dibesarkn di kg..oleh mek..xd tuisyen tgi2 mcm adik2..tp kak long da buktik yg kata2 ibu masa umur klong 12 thn dulu salah..arini klong bangga mjadi org kg..bangga mampu bjaya..terima kasih atas segalanya ya ALLAH..

betul2 satu kegembiraan kpdku semalam di saat kesdihan., syukur alhamdulilah..mek ayoh menerima brita gembira ini..

dan utk en bulat yg buat ak tharu smlm..saat di sakit..die masih mampu gembira dgn ktpsan yg diperoleh dan doanye selama ini termakbul...

bercinta waktu belajar bukan menghanyutkn tetapi menjadikan diri lebih bersemangat n bjya..tma ksh en bulat atas segala pgorbanan b dari sem 1 - sem 8 :) cayam awk dak temok..

walaupun ati tkilan tp bsykur..alhamdulilah..

p/s : bsedia utk intebiu spp 22nov ni..mgharapkan utk bjya..amin

perjalanan sebuah kehidupan

akhirnye dpt jua ku buka blog ku..da lama tbiar..maklum r cuti...hihih

lgpn lptop ak bg adik ak uitm dl yg guna smtara tgu ak posting..juz bka fb guna hp...

urm..alhamdulilah..arini adalah ari yg tenang utk diriku berbanding hari2 yg ku lalui sebelum ini..mcm perkara yg berlaku..suka duka..sedih kecewa..

dugaan n ujian ALLAH kepadaku..terima kasih kerana memberikan ak kekuatan utk melawannya..yg pnting ak xle ikutkn perasaan sgt..sejak abis blaja ni mcm2 pkara berlaku...
kuat betul dugaankn...ngan family..ngan masa dpn...ntah r...
khidupan kta ni penuh gan liku2 n masalah..kata org2 makin byk dugaan yg kta terima mnunjukkn Allah sygkn kita..hrapnye mcm 2la

smga ak dpt menempuhi hari2 yg mendatang dgn baik..chaiyok2 baby elepent


amin...

mood skg nk blaja msak tp xd sape mkn...ak sorg je kot mkn..hehehe..mgu lpas en bulat suh blaja wt masakan siam..alhamdulilah da lulus..

p/s : smga en bulat cpt sembuh...

Monday, November 14, 2011

MERDEKA!!! 5 1/2 Tahun perjuangan akhirnye smpai penamat

alhamdulilah..tepat kul 5 ptg bertarikh 14 november 2011 ak tlh bjya menghabiskn paper trakhir ak spjg berada di mktab..exam yg ke11 sepanjang berada di IPG KSM...Alhamdulilah syukur akhrnye penantian ini berakhir..5 `1/2 thn tlh dihabiskan dengan jayanya..alhamdulilah...

mcm xcaya je da lama sgt ak kt mktb ni...arini ari terakhir..

mgu dpn ak akn mjalani induksi KISSM....utk bergelar seorang GURU...

smga dipermudahkn segalanya...Terima Kasih Ya Allah atas kurniaan MU ini...


exam da tamat..last exam utk 11 sem kt ipg..merdeka..sgt puas ati wlpn exam goreng2 je..hehehe
insyaALLAH..thn dpn ak akan bgelar seorg guru...xsbar nk tgu pngilan dari anak2 murid..tp ati makin bdebar menantikn detik tersebut...
semoga dipermudakan segalanya ...

Sunday, October 30, 2011

konvo nur shafiqa ab ran a.k.a my dear sis..

alhamdulilah da selamat konvo adik ak..konvo dip die..skg die tgh smbng dgree kt uitm...

di sebabkan ibu abh berada di mekah..ak n csu yg g konvo die..

tgh ari br adik2 dtg...




p/s : xsbr nk tgu konvo sdri..nk bear bsar.hihi..ak bli bear kcik m bunga je bg qa..tgh sengkek..mhal ngat.hihih...
konvo sdri nk besar2 bear..dah ade org nk bagi ni..heheh

besday gurls :)

sje nk cite..hehe...sonok smbut besday adik2..besday sy je xsmbut..huhuhu..xd kek pn kcuali kek coklat en bulat bg dl dan kek keladi yg tiah bg..dan kek yg wafi bagi.. xd pun kek len slama 5 thn ni..huhu..xcelebrate pn...


entri sal besday adk no3..nur shafiqa ab ran..hehe..3okt..tp mkn kek awl shari..2hb sbb wt kndri kesyukuran sempena abh ibu nk g mekah 4hb..kek lak spesel..p.we bagi..hehe..kek secret recipe lak 2..freveret ak..kihkih..chocolate indulgence..hihihih...

pastu mgu lpas lak g smbut besdy mira...adik no5..nur shaqhira amira...jauh kami g smbut..kt matrik gopeng sbb die blaja cna..huhu..pjg pjlnan nk g gopeng..mcmane kami cari kek n kfc..hehe..beli kek smpai ke simpang pulai kot...nk g ipoh tp xjmpa..hihi.lawak tol..dah siap beli kek..nk u-turn lak xd tmpt..ntah smpai mane kami uturn pn xtaw..pelik tol perak ni..tmpt u-turn xde..isk2...ape nk jadi..huhu..kfc lak bli kt pekan gopeng
..
adiah utk adik tsyg 2 org ni ak beli jam tgn nose stiap sorg..eheh


kek sr...chocolate indulgence dr azfar..heheh

besday gurl


kek eskrem spesek utk adik tsyg..best gak..1st bila kek eskrem..

mira ptong kek..keras sgt kek..heheh

suapan manja dr qa..hihi
adik no4..hehe..abg ksygn mira

4 adik bradik ppuan..hehe..qa..mira,ak..joy

peladang agro resort setiu

saje nk share ngan blog tsyg je..heheh..kami b3 g b4 cuti aritu..ari selasa lau xsilap..

mmg pgalaman btl r g..hehe..1st nk g agro ni..thiya duk bria aritu lg cm xd masa nk g..akhirnye ptg 2 ktwg sempat g..mula2 smua gurl psv tp last2 xjadi..hnya kami b3...hehe

pgalamannye kami makan langsat..kihkihkih..kami ikt jln pantai..yeala xtaw pn dk mane..heheh..

last2 xjmpa..kami da smpai setiu pn..buka gps kononnye nk cari r agro ni..tp xde pn..asyik kua agro p.puteh n k.tganu...huhuh...tulun2...kami sesat! nape r agro setiu xd dlm gps..cdih btl..last2 tgk website die alamat guntung...kmi pn g guntung..tp xjmpa gak..hihihi..lawak tol..tiah pn trun tnye org...
ptah balik then baru jmpa AGRO ... ( pesanan..sila addkn agro setiu kt gps)hahhaaha

kami b3 da teruja...wah..best2..tmpt nyaman je..ape lg..kami pn posing r..hehe..

waktu kami g ade peserta dari krjn tganu ape ntah lupa lak..heheh..tgh induksi 2mgu..ade gak dak sek tgh camping...

tmpt ni sgt sesuai utk org yg memerlukan ketenangan..bkn utk enjoy...ak suka sgt..nti tingin nk g tido cna...

yg ak xsuka kna ggt ngan kerengga masa tarik tali..kami nek rakit bgerak..hehehe..penat giler duk tarik ngan anne..tp best..tp xbest..mula merah2 sbb kna ggt..huhu

vip pnye blik..cntik..nti nk g duk cna..hehehe

bsama aym tsyg..hihih

cik yam n cik yah



tasik..heheh..ade org nk terjun da.

kanak2 riang

pokok2 die ade bentuk haiwan..lawa2

p/s : ksejukan ujan dr smlm..huhu..kucing2 dok miow2 dpn pintu..cian sgt..ak smpi smlm je dowg duk ikt da..smpi g tndas pn ikt..tp ak da xbli mknan dowg :( xnk jadi isu lak bg mkn kucing..cdih lak..trasa gak bila org mention na ak bagi whiskas kt kucing..sob3..nsib r..sori sgt2 kcing..bkn xnak bg..nk sgt tp ak xnk org komplen j..bekas mknan korang pn ade yg da buang..sori..hrp kamu smua pndai cari mkn sdri..bg gemok2..cyg kamo smua miow2

Monday, October 17, 2011

nose collection

urm..tgh cdih2 gni..bek update blog...

bia r esemen en lah xsiap lg pn..da xd mood..

duk tgk gmba2 td..jmpa gmba brg2 nose yg ak beli...

2x ak g butik ke ape ek nk pgil..kdai nose r..heheh..sengkek duit ak..hahaha...sbb smua ak bkenan..

g mula2..ak beli jam n dinner beg tp mcm purse gak..mula2 nk beli jam je..tp bkenan lak beg..heheh..lgpn beg ade yg sponsor..heheh

2nd g ngan k.syi n uu..ak g lg..hehe..sbbnye nk bli adiah utk adik ak no3 n 5..yg no3 duk ckp tingin nk handbg nose kaler ijau..tp xd stok kt c2 :( cian qa..xksampaian nk bg handbg 2 sbgai adiah konvo kt die...yg ade ijau yg len..dan xlawa pn..huhuh...

last2 ak beli 2 jam nose..1 pink..1 biru kehijaun utk ...utk mira n qa...besday mira hjg mgu ni..sori k.long xpat nk g gopeng..nti kta celebrte len x yea :)






brg2 dibeli..heheh




akibat fanatik brg2 nose..trikut2 adk ak..hehehe..sengkek skjp..abis dkt 200..hehe..xp..thn dpn klng da keje..le beli ape2 utk korang..hehe

heartbroken

my heart got ripped in 2



keciwa..frust...cdih...nk nangis...all in 1 :( 

error 5200 canon pixma mp 258

prob yg sering blaku kt printer ak sjk pkai canon ni..huhuh...

dl ak setia ngan hp je..tp tpksa tukar canon sbb hp xle nk refil..huhuh

ni baru pas berhempas pulas myelesaikan mslh 5200 ni...aritu da jadi gni..tp try setel xjadi..so kna beli ctrdge baru..sob3..sengkek kawe..huhuh

error 5200 ni bkait ngan ink...
prob ckit printer ni..kalu ink itam je ade xle nk print...kalu ltk ink 22 tp xd kaler pn prob gak...

iktkn nk print ar ni guna itam je...aritu skjp je le print..mmg kaler da xd..tp mlas nk beli.yeala..thn akhir blja da..(perasaan tol...hahaha) jadi ak pn xbeli r..guna je..

refil ada..( baru taw nape ctrdgr lama rosak..hihih..sbb silap tebuk lubang refil)...hahahah..baru taw lubang refil yg betul..kihkih...2pun siap tgk kat youtube...ade video nk refill dengan cara yg betul...

sape2 yg nk refil le tgk video ni yea..hhihihihi. - refill canon 811-..heheh

td ak google dl step2 nk wt mcmane..dah try 2 cara tp xjadi..so..tpksa refill gak..dah r nk refil pun xtaw lubang mane 1..kan ade 3...jadi tpksa gak tnye miss google..huhuhuh( truk btl ak ni..smua bnda xtaw..hp dl senang je) ni yg sbnrye..jgn silap cucuk lak..dan jgn silap tebuk lubang..mcm ak..hahahah



ingt..jgn silap tebuk ye kwn2..huhuh...

P/s : ALHAMDULILAH.bjya refill gk dan skg tgh print da..heheh..5 salinan 2..huhuh..mood : lapar ni..huhuh..mkn  kopok je td..thn lapar lu..huhu..sbb dak comey ajk mkn kt lua..

Sunday, October 16, 2011

- no word -






p/s : luahan ati

ikan keli halal vs haram

Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal

Haram (Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal untuk umat Islam)
· Kepala berbentuk 'V'
· Bentuk badan mirip torpedo
· Badan berwarna hitam berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih melepak
· Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning
· Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak


Halal (diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan, kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang dan vitamin)
· Kepala berbentuk 'U'
· Bentuk badan tirus
· Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu
· Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan
· Digoreng tidak meletup

Jadi info ini mungkin berguna sewaktu anda hendak membeli ikan keli dipasar. 

mklmt ini diperoleh dari sumber facebook

p/s : sy mmg xmkn ikan keli..xtaw r nape..dr dulu lg..ikan haruan je sy mkn..hehhe..2pun mula mkn msa bpantang dl..hehehe...kt cafe cni tiap2 ari ikn keli..kalu tauke dl sjnis je cara msk..tauke baru ni smpai 3 4 jenis mskn ikn keli..ntah ape2..xsuke! (bia org len ska pn)heheh ..bila suh msak ikan lauk..br msk esknye..tp xkan r nk gtaw tiap2 ari..ntah ape2..huhuhu

tgh hot ni..ada 1 hamba ALLAH ni sombong sgt..geram sgt ase..sbar jela wahai ati..huhuh


Thursday, October 13, 2011

~ headache~


ase mcm darah rendah smla je..duk dri pun ase hanyut :(

need some1 here rite now :(

p/s..arini blik p.mas..sbulan da xbalik..rindu kt ct :)

Tuesday, October 11, 2011

JANGAN Hidupkan Penghawa Dingin Sebaik Menaiki Kereta!

perkara ni da lama ak taw..sbb 2 ak mmg amalkn..huuh..bila nek pwe ijau 2..mmg ak akn buka tingkap dl..dah grak lama ckit br buka econ...sbb dulu pernah tbaca kt artikel mane ntah lam paper...td duk godek2 jumpa lg..jadi nk kongsi ngan blog tsyg ni..hrap kwn2 len dpt pratik bnda sama bila nek keta yea :)

Harap dapat berkongsi dengan sahabat anda yang lain.


Bukalah tingkap terlebih dahulu sebaik memasuki kereta anda dan jangan sama sekali menghidupkan penghawa dingin. Berpandukan kepada kajian yang dijalankan, dashboard, sofa, pewangi udara menghasilkan Benzene, sejenis toksin yang menyebabkan kanser (carcinogen – ia dapat dikenalpasti melalui bau yang terhasil dari haba bahan plastik di dalam kereta). Disamping menyebabkab kanser, ia juga bertindak sebagai racun bagi tulang, menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah putih. Tindakan ini jika dibiar berlarutan akan menyebabkan Leukemia, meningkatkan risiko menghadapi kanser di samping punca keguguran.


Kadar pendedahan Benzene yang dibenarkan ialah 50 mg bagi setiap kaki persegi. Kereta jika difikir di kawasan berbumbung dengan tingkap tertutup menghasilkan 400-800 mg Benzene. Jika dibiarkan dikawasan yang terdedah dengan tingkap yang tertutup pada suhu 60 darjah fahrenheit, tahap Benzene boleh meningkkat sehingga 2000-4000 mg, iaitu 40 kali dari tahap yang dibenarkan.. . dan penumpang di dalamnya akan menyedut toksik yang berlebih2an secara tidak sedar.


Cara yang dicadangkan untuk mengelakkan perkara ini daripada berterusan ialah dengan membuka tingkap dan pintu terlebih dahulu untuk memberi udara di dalam beredar keluar. Benzene adalah sejenis toksik yang boleh mencemar buah pinggang dan hati, dan sukar pula bagi tubuh manusia untuk menyahkeluarkan toksik tersebut apabila sudah memasuki tubuh kita… 

vrooommmm...hehehe.. 

p/s : smlm kol adik mal..tnye kabar abh ibu di madinah..alhamdulilah sihat. rindu nk ckp ngan abh :( 
yeyeye..hjg mgu ni balik..da sbulan xbalik pmas..le men ngan dak comey ct aja..jumaat lak nk kna g p.chepa..kwn mtk tlg bwk die g kilang2 area cna nk cri krje..sbtu setel2 smua bil umah..balik mktb :) mgu ni xd wayang da nk tgk..eheheehe..

Kita sebagai orang Islam tak semua tahu kenapa setiap kali kita solat atau sembahyang kena mengadap kaabah..

fyi...

Kita sebagai orang Islam tak semua tahu kenapa setiap kali kita solat
atau sembahyang kena mengadap kaabah..Dialog di bawah akan menerangkan
dengan jelas persoalan yang terbuku pada sesetengah fikiran umat
Islam..
Satu hari di majlis hi-tea Inter Faith Gathering di sebuah restoran mamak...
Missionary : Mengapa orang Islam, dia sembah kotak hitam ?
Pendakwah : Salah tu bro. Umat Islam sembah ALLAH bukan kotak hitam...
Missionary : Bukankah orang Islam sembah menghadap ke Kaabah, satu
kotak berwarna hitam? Apakah ALLAH itu dalam Kaabah ?
Belum sempat pendakwah menjawab…Handphone N95 Missionary
berbunyi…Missonary menjawab panggilan telefonnya… Pendakwah sabar
menanti…Setelah Missionary selesai menjawab panggilan di N95-nya, dia
merenung kepada Pendakwah... Pendakwah tersenyum…
Missionary : Mengapa tersenyum ? Bila awak hendak jawab soalan saya ?
Pendakwah : Erm…perlukah saya menjawab soalan awak ?
Missionary : Awak tak ada jawapan ?
Pendakwah : Bukan itu maksud saya. Tadi saya cuba gunakan teori yang
awak gunakan untuk membuat soalan yang awak ajukan kepada saya. Saya
dapati awak kurang siuman...
Missionary : Mengapa awak caka begitu ?
Pendakwah : Tadi saya lihat awak bercakap seorang diri, ketawa dan
tersenyum seorang diri. Dan awak mencium handphone tu sambil cakap “I
love you mom”...
Missionary : Saya bukan cakap seorang diri…Saya bercakap dengan emak
saya… Dia yang telefon saya tadi...
Pendakwah : Mana ada emak awak. Saya tak nampak pun emak awak…
Missionary : Emak saya di Penang. Dia telefon saya, saya jawab gunakan
telefon. Apa masalahnya ? (Nada suara Missionary semakin tinggi dan
marah). Takkan itu pun awak tak boleh hendak fikir ?
Pendakwah : Boleh saya tengok handphone awak ?...
Missionary menghulurkan N95nya kepada Pendakwah…Pendakwah mengambi N95
tersebut…Pendakwah membelek-belek N95 tersebut...Pendakwah
menggooncang-goncang N95 tersebut sambil mengetuk-ngetuk N95 tersebut
ke muka meja…Lantas…Pendakwah menghempaskan sekuat hati N95 tersebut
ke lantai…bersepaiiiiiiiiii....
Merah padam muka Missionary menahan
marah.... Pendakwah merenung muka Missionary sambil tersenyum...
Pendakwah : Mana emak awak ? Saya tengok tak da pun… Saya pecahkan
handphone ni pun tak da emak awak dalam handphone...
Missionary : MENGAPA AWAK NI ****H SANGAT ? Teknologi komunikasi sudah
maju… Kita boleh berhubung jarak jauh menggunakan talian telefon dan
teknologi wireless. Awak tak guna otakkah ?
Pendakwah : Alhamdulillah (sambil tersenyum)…Begitu juga halnya dengan
ALLAH S.W.T… Umat Islam menyembah menghadap Kaabah, bukan bermakna
umat Islam menyembah Kaabah… Tetapi umat Islam menyembah atas arahan
ALLAH… ALLAH mengarahkan umat Islam untuk sembahyang, kena menghadap
Kaabah… Ini juga bukan bermakna ALLAH itu ada dalam Kaabah....
Begitu juga dengan awak dan telefon…Emak awak menelefon awak
menggunakan handphone Nokia N95…ini bukan bermakna emak awak ada dalam
N95 tu…Tetapi Syarikat telekomunikasi menetapkan peraturan, kalau
hendak cakap dengan emak melalui telefon kena dail nombor awak,
barulah talian akan bersambung antara awak dan emak awak, dan awak
boleh berbual melalui N95 walaupun emak awak tiada dalam handphone
tu...
Kemudian Pendakwah bangkit dari kerusinya, mengeluarkan wallet, dan
menghulurkan RM 1500 kepada Missionary … Nah ini duit untuk awak beli
N95 yang baru …. Pendakwah terus meninggalkan Missionary yang masih
kelihatan confuse... Mungkin dia bingung. Bingung kerana Islam
mempunyai jawapan kepada segala persoalan berbanding agamanya...


Assalamualaikum wbt...

sumber dari MOG 

sedikit ilmu di pagi hari..alhamdulilah

Sunday, October 9, 2011

what ur number?

uu dan poster what ur number..heheh



heheheh..ape mksud 2? tajuk muvee yg ak ngan ksyi n uu tgk weekend aritu..heheh..


cite rmantik n lucu..best gak r..

berbaloi byar tiket n tgu midnite..heheh

tp weekend ni penat giler..tp enjoy..

best sgt2..hehe..g ambik lappy yg beki skali...

tp yg xbestnye ptg td lappy wt hal lagi..adohai..tensen2..buka 15 je da hang trs..ni pun baru je hang..xtaw r..pdhal da tukar...

sok esk b nk kol dell lg...penat2 gni..kna suh die dtg lg r jwbnye..


p/s : menanti kol dr ibu abh tp xd pun..tiap x tgh ari ke tgh mlm tgu kol :( bila dowg nk kol..adik2 smua abh ibu da kol :( k.long pn nk ckp ngan abh gak...


kami

Wednesday, October 5, 2011

^ kenali wanita ^





a) Tanah - anak pertama, kelima, kesembilan.
b) Air - kedua, keenam, kesepuluh
c) Api - ketiga, ketujuh, kesebelas
d) Angin- keempat, kelapan, keduabelas


WANITA BERUNSUR TANAH
1) Merendah diri,serta hormat dan patuh, setia serta
rela berkorban.
2) Tidak cerewet, tidak meninggi diri, tidak
sombong dan bukan seorang pemarah.
3) Tenang diri, aman, dan memberi sokongan.
4) Tidak suka membantah atau membangkang
5) Berwatak manis, lemah lembut, bersih dan
sentiasa menjaga kecantikan.

WANITA BERUNSUR AIR
1) Menghidupkan hati pasangan dan pemberi
semangat.
2) Mengambil berat
3) Hatinya bersih dan boleh membahagiakan
pasangan
4) Menenangkan pasangan.
5) Sangat romantis
6) Mudah menangis

WANITA BERUNSUR API
1) Cintanya sentiasa hangat dan memberahikan
2) Cergas, cepat dlm gerak geri dan tangkas
menguruskan rumah tangga.
3) Penasihat yang baik
4) Pandai dan cekap mengurus rumahtangga
5) Pandai menghias diri agar kelihatan cantik selalu
6) Berwaspada selalu

WANITA BERUNSUR ANGIN
1) Lemah lembut dan menenangkan
2) Pandai bermain kata dan memujuk rayu
3) Sopan santun dan berbudi pekerti mulia
4) Bijak mewujudkan suasana selesa.

Tuesday, October 4, 2011

Indahnya Memaafkan & Menahan Marah

Tidaklah sedekah itu mengurangi harta, dan tidaklah Allah menambah bagi seorang hamba dengan sifat memaafkan kecuali kemuliaan, serta tidaklah seorang hamba merendahkan diri karena Allah melainkan Allah meninggikan darjatnya". (HR. Muslim)
Nabi bersabda, "Orang yang paling sabar diantara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (HR. Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)


Nabi bersabda, "Tidaklah seorang itu suka memaafkan, melainkan dia akan semakin mulia." (HR. Muslim)


Allah berfirman, "Dan bersegeralah kamu kepada ampunan Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa, iaitu orang-orang yang menafkahkan hartanya di waktu senang maupun di waktu sempit, dan orang-orang yang menahan marah dan memaafkan kesalahan orang. Allah suka kepada orang yang berbuat kebajikan." (Ali Imran : 133-134)


Nabi pernah bersabda: "Dilaporkan kepada Allah semua perbuatan manusia pada setiap hari khamis dan Isnin, lalu Allah 'Azza Wa Jalla mengampuninya pada hari itu juga, diampunkan setiap orang yang tidak syirik (menyengutukan) sesuatu dengan-Nya, kecuali sesiapa yang sedang bermusuhan, iaitu Allah berfirman untuknya: Tinggalkanlah (jangan dihapus dosa) kedua dua (orang yang bersengketa) ini, sehingga mereka berdua berdamai , tinggalkanlah (jangan dihapus dosa) kedua dua (orang yang bersengketa) ini, sehingga mereka berdua berdamai." (HR Muslim)


"Dan jika kalian memaafkan dan tidak memarahi serta mengampuni (mereka) maka sesungguhnya Allah Maha pengampun lagi Maha penyayang". (At Taghobun: 14)


"Dan hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu, tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan ingatlah Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani". (al-Nuur: 22)


dipetik dari luvislam..
renungan utk diri sdri gak..alhamdulilah ape yg dikatakan mmg btl..pgalaman diri sdri..selepas mgikuti ESQ thn lpas..perasaan memaafkan dan menaham marah tlh dpt dipratikkn dlm diri..alhamdulilah

Monday, October 3, 2011

sad

nk ckp tepon ngan abh :( tp kol abh duk ngemas lg..smlm ktwg duk tlg2 abh ibu pack brg2..pastu ayoh n mek dok ajar  abh pkai kain ihram..siap demo2..

ibu abh dk blaja petua2 ngan mek ayoh..mcm2 ktowg sembang smlm..ank2 prhatikan abh wt amali..hehehe..sonok sgt..xpenah ase mcm 2..
weekend ni ase epi sgt..smua bkumpul..smua pakat menolong..msing2 fham tugas..abh ibu pun sibuk gak..byk lg bnda xsetel..

pas ckp gan ibu..nk ckp gan abh tp xpat :( nk kol gak abh sok pg...sok mek ayoh..ciksu n adik2 g htr abh ibu..

jaga diri elok2 abh ibu..smga sihat n dpt menunaikan ibdah ngan sempurna..

tma ksh ya ALLAH kerana telah bukakan pintu ati mereka utk ke g haji :)

pg td msg abh kul time subuh..dah grak dari umah time 2... nk kol..nk gtaw sdri tp da cdih..da nangis xle nk ckp..juz msg je ape yg nk luahkn slama ni..abh kol tp xangkt.. :( sori abh..bkn sngja xangkat tp abh sdri taw ank2 abh smuanye pantang dgr sore abh trus nangis :(

kul 10.45 td ibu msg ckp da nek bas..nk grak g klia..kul12 fly..smga selamat smpai ke madinah..insyaALLAH..mlm ni smpai..8 jam kalu xsilap..
miss u all....

ibu n abh..slmt mgerjakn aji :)

mek ayoh jadi org kl..jaga umah..heheh

p/s : sje on9 jap..kjp lg nk msak spageti lak..hihih..best..lama xmkn ..ama wt plg best..hehe..ade bbq clas ptg ni kt pntai bukit kluang..smga bjln lancar

selamat menunaikan haji ibu abh

weekend kt kl mgu lpas..ak balik gombak..umah parent...hihi..

smua pelik kot bila ckp balik kl..sbb ak sllu balik p.mas..huhuh

pmas umah mek ayh..kl umah ibu abh..

balik cna tujuannya nk ata ibu abh..alhamdulilah seru da smpai utk dowg g mekah..

smua 8 bradik balik umah hjg mgu..meriah sgt..sonok..lama xbkumpul smua ada..walapun masing duk jauh2 tp masing usaha utk ada bsama...

ari sabtu ada wt sdikit kdri..wt solat hajat sempena keberangaktan ibu abh ke mekah..mgu lpas mek da wt kt pmas..mgu ni wt ckit2 jela..tp penat gak r...

xpngil rmai pun..jiran2 tdekat n saudara mara je tp penat gak..xputus2 org dtg..

menu best..hehe..abh tempah nasi ayam n sate kajang..pastu ktwg wt puding ckit2..ade kuih2..heheh..

penat sgt tp hepi. siap smbut besday adik ak yg k3 skli..ada org sponsor kek chocolate indulgnce lagi 2..heheh..gosip tpanas ptg 2..hehehe..

syukur bjya menyempurnakan solat hajat n knduri doa selamat..smga ibu n abh slamat mengerjakan haji dgn sempurna da mndapat haji yg mabruh..amin..

dlm ksibukan 2 sempat lg kami 4 bradik g uptown mlm 2..hehe..tujuannye nk cari barang awek adik ak..ak beli shawl n patung elmo je..utk adiah besday qa..

esknye ada lg saudara yg dtg jmpa abh ibu..manakala afiq n yah g htr mira n qa kt gopeng n puncak alam..da nangis2 adik ak smlm..xbiasa jauh ngn abh..lak 2 smuanye manja ngan abh..



ak nk htr abh n ibu kt airport tp abh xbagi :( cdihnya..tingin nk htr..adik2 len smua dpt htr kcuali yg mtrik gopeng..smua ambik cuti n mc nk g htr abh esk :( abh xbagi tinggal kelas, jadi abh suh balik mktb smla :(

salam ngan abh ibu masa nk nek bas kontrol je xbg kua ai mata.nek je lam bas trus nangis..1st ak idup 23thn ak nangis bila nk bpisah ngan dowg..plg cdih bila ngan abh...syg ngat abh :( tp tpksa balik.abh tkt ape2 kalu ponteng clas :( nk htr abh gak :(

esk pagi abh ckp ngan grak b4 sbuh..kul 8.30 da kena ada kt kelana jaya..flight abh je madinah kul 12 tgh hari..smga pjlnan g balik abh ibu selamat n diberikan ksihatan yg baik spjg mengerjakan haji..moga mdpt haji yg mabruh..

k.long mtk mf xpat htr kt airport..nti k.long tgu abh ibu kt airport bila balik dr mekah yea..klong wakilkn adk2 htr abh ibu sok

en ab ran dan pn wan hasnah :)

Wednesday, September 28, 2011

23 - 24 September

weekend yg sgt best yg dirasai...

sonok sgt2..

tma ksh smua yea..hihihi...xnk mention nama sape2 lg sy sgt mhargainye...

walaupun kepenatan tp sgt enjoy..

hari2 yg dilalui sgt mgembirakan...

mmg mhrgai dan memerdekakan diri selepas viva katekan..hihihi..

dan byk pkara yg tlh ak plajari ttg khdpn slama weekend 2..

apepun tq smua..sgt enjoy..

kenangan yg akan tersemat di ati..

lemang..ikan bilis..ikan celik..hehehe...


p/s : pglman marking paper induksi yg memeningkn..student ak pn xg2 kot..huhuh..tp disebabkan pemurah ati(hahaha..koya ckit) smua dpt mrkah xtra..heheh

galaxy tab (:

galxy tab?uiks..mcm r ak mampu pakai.hhuhuhu..

saje je nk wt entri ni..boring mlm2..heheh

walaupun ak xmampu beli tp ak da guna 2 ari..hehe..pow yg k.lng..smbil2 ajar die guna..best siot...

touch je..hebat je ase bila guna..heheh..guna yg 7 inci aritu..

pnat kot dok mrewang2 cri galaxy..last2 dpt kdai yg hrga plg ok..+ - kira hrga yg ok..beli r mlm 2...

ape lg mlm 2 duk explore..kul 3 pagi kot br tido..hihih...

best guna..mcm lptp yg kcik..smua ok..word pn ade tp xla mcm word kt lappy..hihih..

ptt lar org bkeje rmai guna galaxy atau ipad sbb nk mudah tgk emel2 keje dowg..

tp yg best gak leh men game..ade gps..mcm2 ade.. sbjik mcm samsung galaxy s cuma yg ni tab je..

mcm2 function die,di sarankn utk owg yg da bekej guna..tp jgn beli je taw..hihih..

da ajar klng..pasni xpyh guna buku wt memo ape2..tulis je smua lam 2..smua ada..memudahkn keje..heheh..

p/s : insyaALLAH ade rzki gaji ptama thn dpn le r tukar hp..tp xla mampu galaxy tab..hp nokia 6120 ni dah brumur 5thn..adiah dr abh sempena result exam sem 2 yg tgi..excited dpt adiah plg mhal dr abh..1st katekan..hihi..msa 2 kt msia xd lg..abh beli kt spore asenye..heheh..thn dpn nk tukar yg baru lak..da truk sgt..heheh...

Friday, September 16, 2011

kerinduan

ati trasa rindu bila berjauhan...

bila semakin jauh..smkin rindu...

rindu bila berada di ngeri yang sama xsama rindu bila berada ngeri yg berbeza...

Bila dpn mata..jual mahal..wt xtaw sgt..hhihi..

bila jauh..mula ase rindu...

kdg2 ati 2 ase tiba2 je...

dan kdg2 perasaan rindu pun le jadi gaduh..pelik kan realiti dunia ni..


p/s : tgh blur.br siap wt ar ni..nk stat wt slide lak..tp xd idea..penin2

Wednesday, September 14, 2011

kenapa Hawa di jadikan saat Adam tido?

Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci.

Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang

dan cintanya,, Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam

terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari

sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari

Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak

membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan

terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta

nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan

kehidupannya.

Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok

yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh

karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan

nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara

Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu,

tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan

perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh

kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang

manja, dan seorang istri yang penurut. Dan wajib bagi Adam untuk tidak

berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang

dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan

yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan

mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah

perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan

seorang laki-laki.

Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang

diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang

bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti dia sedang

menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah

kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan

hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita sulit untuk mencari

sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang ,,,,


Assalamualaikum wbt..( sumber dari MOG)

 
p/s : spesel 4 u..walaupun awk xbaca n xtgk blog ni sbb awk mmg xd msa pn nk tgk..keje awk..mslh2 keta kebal awk....tp sbnrnye i2lah sy nk smpaikan..
byk bnda yg kta ambil korbankan n pilih...Peter Pan kata " kehidupan adalah satu pengambaraan yang paling besar"..dan realitinye i2lah yg tjadi dlm khdpn arini..jadi hidup ini mengajar kita segalanya,satu ketika kita perlu membuat pilihan dan keputusan yg penting dlm idup kita..idup ini 1 pelajaran..blaja dari kelemahan dan kesilapan yang telah blaku..apa2 kelemahan kita baiki bsama, masing2 ada salah n silap..betulkan dan jauhkan bnda yg slah..rapat n baiki yg sepatutnya..
 
 

Sunday, September 11, 2011

cara mengetahu kedai 2 ada pelaris atau x...smga ilmu ini berguna

Cara mudahnya nak tahu kedai itu ada pelaris (Khadam jin),



Baca Ayat Qursi 3kali di luar dari kedai. Sebaiknya semasa dalam


kereta. Kemudian buka tingkap dan tiup 7x ke arah kedai. Tak perlulah


tiup macam bomoh pooh kiri pooh kanan…Tiup perlahan-lahan sampai habis


nafas…………………..


Sekiranya ada pelaris di kedai tersebut, "khadam" tu akan marah dan


kita akan rasa seperti satu angin menerpa ke muka kita. Kalau dah


macam tu, eloklah kita jangan makan dikedai tersebut.


Beberapa cara di bawah bolehlah di amalkan untuk mengelak sihir :-


1) Al-Fatihah.


2) Membaca tiga surah terakhir atau 3 Qul setiap hari.


Ia berdasarkan hadith :


قال لي رسول الله صلى الله عليه وسلم : إقراء قل هو الله أحد ,


والمعوذتين , حين تمسي و حين تصبح , ثلاث مرات تكفيك من كل شيء ( رواه


أبو داود والترمذي )


Ertinya : Baginda S.A.W telah berkata kepadaku : "Bacalah Qul Huwa


Allahu Ahad" (al-ikhlas) dan (surah an-Nas) dan (surah al-falaq)


sebanyak 3 kali ketika pagi dan petang, ia mampu mencukupkan kamu dari


segala sesuatu.( At-Tirmidzi, Bab Doa yang disebut Ketika Ingin Tidur,


no 3570 ; Sunan Abu Daud, Bab Apa Yang Dibaca Ketika Subuh, no 5072 (


Nuzhatul Muttaqin, no 1457 , 2/229 ) At-Tirmidzi : Hasan Sohih,


An-Nawawi : Sohih


Semoga penerangan ini bermanfaat.


( Kita Share Ilmu...Insyaallah )

Thursday, September 8, 2011

bestnye en bulat

waaaa..statement dengki ngan en bulat..hahaha..sbbnye die dah cuti dekat  mgu kot..sonok je ek xg pjbat..tp org opis kol sllu gak..hahaha..pdan muka...

en bulatstat cuti sbb msuk wad..2 ari smgu b4 raya...pastu dpt mc 16 ari..di sebabkn mc 2 dr hsptl swasta..kje gowen so ambik cuti r..kna rhat2..

waaaa..sy dngki r..sy nk cuti lama gak..xmo blaja... :(

Wednesday, September 7, 2011

new knowledge..xtra sudah...hihihih

pg ni tido lama lg sperti ari sebelumnye...sbb bdan ak skg cpt penat..yeala..kalu tido mlm kopem tjaga je..dok mimpi pelik2 je...cian en bulat tpksa di ganggu sbb ak xle nk tido..huhuh..tpksa r tepon b..nsib b cuti 2mgu..huhuh...

hrap2 mgu dpn dah xjadi gni..penat tido duk tjaga ni..bila tido petang atau tgh ari pn blh mimpi pelik2 gak..huhuhu...

pg2 lak perut mragam..dh r idung duk bersin je..sob3..en bulat ckp kot resdung..xse kawe...b je ade resdung..apehal nk kaitkn ngan owg lak.. :P

heheheh..smlm blaja ilmu ttg khidupan...pelik tapi benar dan ak pun xcaya upenye mcm 2lah lumrah idup sebenar...

bila en bulat dok cite..ase mcm pelik sgt n xpcya..nape blh mcm 2 ek..pelik bin ajaib..tp en bulat ckp mmg g2 lah..normal..uiks..xpaham btl2..

sbb die da tue kot..2 die taw smua..kihkihkih..pak cik2 katekan..

tapi mmg ak akui bila en bulat mula terlibat seyes bidang photografi ni..byk pkara yang ak pikir sblm ni xd upenya ada dan ia pkara biasa..huhuh...

tp 2la..smuanya dari sudut seni..mcm ak sdri..org seni..kihkih..seni ke? xla sgt kot..

tp ape2 pn byk sgt pkara baru yg ak ketahui..dan xpasal2 ak dikatakan naive..hahahah...

biasa r..ak kn kanak2 ribena..en bulat kn owg tua...hahahahah...

p/s : tgu nk g clas ni..huhuh..idung da sok sek ni..mgidam nk mkn kfc r..:( sape nk g tmankn.nk geng yg suka mkn kfc gak..bkn g teman je

Monday, September 5, 2011

raya 2011

raya sakan thn ni..heheh...

meriah sgt thn ni sbb smua ada...sllunye xckup...

mlm raya meriah..yg bdk2 duk men mercun..yg ppuan kt dpur..yg lelaki2 lak uk bakar sate n bakar ayam..hehehe...

ase hepi raya thn ni...

cuma ari raya je mood ak xok atas sbb2 tertentu...huhuhuhu...

tp raya thn ni ak xsempat nk byk umah sbb ksuntukan masa...

raya ptama..pagi kt pmas..ptg smpai mlm kt p.chepa..raya k2 lak pg kt pmas..ptg kt rpjang sbb ade kdri...

tp sempat r g 4 kenduri kawen gak..hehehe...open house mak cik2 ak smua sempat g..tp ade gak yg ak xsempat g...

raye k3 kt umah um norizan pn sempat g skjap..sonok jmpa kwn2 lama...beza2 da..da yg keje..blja lg...tunang..kawen...

ape pun raya thn ni best..kami 8 bradik pn da bsar..insyaALLAH thn dpn akn ada perubahan dah..dan alhamdulilah ibu abh pun xlama lg akn menunaikan haji..smga smuanya bjalan lancar..alhamdulilah ALLAH bukakan pintu ati kdua org tua ak utk g haji waktu muda..

sdikit bingkisan raya :)