Wednesday, June 29, 2011

sape suka mkn panadol?hihihi

msti rmai owg suka panadolkn?huhuh..ak pun suka mkn paracetamol (panadol) tp xsuke yg keping2 mcm jual kt kdai...suka beli lam botol kt farmasi..huhuh...tp asenye dah lama xmkn kot..kalau ase nk xtahan sgt br ak mkn...time sekolah dl lg xska sgt..sbb umi mane ntah gtaw panado xle mkn..sbb banyak dadah..time 2 bdk2 lg..bila pikir dadah jadi xnk mkn..smpaikan panadol utk ayoh pun bagi makan lam botol..heheheh...
ni ak nk kongsi ckit hal kandungan panadal

Apa Itu Acetaminophen?

Acetaminophen merupakan istilah yang digunakan di Amerika Syarikat dan Kanada, yang merujuk kepada sejenis sebatian yang kita kenali di negara kita dengan nama generik “paracetamol”. Ia digunakan secara meluas sama ada sebagai analgesic (melegakan sakit kepala) atau sebagai antipyretic (mengurangkan suhu badan ketika demam). Manakala, di negara kita ‘Panadol’ telah menjadi satu jenama ubat paracetamol yang mudah di dapati.


Acetaminophen bersifat lebih lembut berbanding aspirin yang juga bersifat analgesic, tetapi pengambilan aspirin di luar dos yang dibenarkan boleh membuatkan seseorang itu mengalami pening dan muntah yang melampau. Memandangkan sifat acetaminophen yang sedikit lembut ini, kebanyakkan individu menjadikan ia sebagai jalan pintas untuk menghilangkan sakit kepala.


Kajian terkini yang dijalankan, telah mengesahkan bahawa pengambilan acetaminophen secara kerap berkemungkinan meningkatkan peluang si pengambilnya mendapat kanser darah tertentu. Ketua penyelidik kajian yang berkenaan, Dr. Roland Walter, merangkap pembantu profesor perubatan di bahagian hematologi, mendakwa “Kami mendapati bahawa penggunaan acetaminophen yang terlalu kerap, iaitu salah satu ubat yang paling kerap digunakan di seluruh dunia, mempunyai hubung kait yang berisiko meningkatkan insiden ‘hematologic malignancies’ hampir dua kali ganda”. Hematologic Malignancies merujuk kepada jenis-jenis kanser berlaku dalam darah, tulang sum sum, dan limfa.


Para penyelidik mendapati bahawa mereka yang mengambil acetaminophen sekurang-kurangnya 4 hari seminggu selama 4 tahun telah menerima hampir dua kali ganda risiko untuk mengidap beberapa jenis kanser darah. Kanser-kanser ini termasuklah myeloid neoplasms, non-Hodgkin lymphomas dan gangguan plasma sel. Walaubagaimanapun, kumpulan penyelidik ini mendapati penggunaan acetaminophen seperti ini tidak mempunyai kaitan dalam risiko peningkatan penyakit leukimia. Ramai pakar berpendapat kajian seperti ini harus diteruskan dan dijalankan dengan lebih mendalam agar kesan sampingan sebenar acetaminophen dapat dirungkai.


Memang Panadol selalunya dikatakan ubat mujarab untuk sakit kepala dan demam tetapi kesannya juga sangat serius. Jadi cara terbaik untuk menjaga kesihatan dan mengawal pengambilan ubat anda
 

Tuesday, June 28, 2011

What was the most interesting place you've traveled to?

pulau karambunai..sabah

Ask me anything

pose 27 Rejab


27 rejab? esk adalah 27 rejab kalu ikut kalendar...

semalam tepon mek..tnye2 khbar...gtaw mek suh wt pengat durian..dah 2 mgu tingin nk mkn..ckp nk balik lusa :) xsbar nk balek..nk release tensen...mcm2 pkara blaku skg..perlukn ktenangan n kdamaian...
i2 lah owg ckp..sesuatu yg kita sygi kdg2 akan mjadi suatu pkara yg xkan kita suka :(
pyahkan...mmm..ak ni asenye xpenah ase nk mrah owg mcm 2 3 arini...

ak da cool down..ready to slow talk n then another issue comes...huhuuhu..xpaham atau buat2 xpham..xtaw r...ak straight 2 point..kalu xsuka g2 mmg ak akan gtaw...tp asenye xde r smua pkara ak ckp slah...

dah jadi ase tkongkong..ase tekanan sgt..xpenah jmpa lg gni..makin lama jd makin myakitkn lak..
yes..correctly my ego so high..highest than klcc maybe like what he told me b4
ego comes with ur knowledge..
when it high, other also high..the only 2 control is ur rohaniah...rohani comer wif ur muhasabah...i alwys remember dat quote, uncle...but when some1 do something dat really dispoint me..i can't...

sgt tensen dan ase xpenah nk marah org mcm 2 slagi..dun like other people try 2 control me..my privasi etc..
ase mcm nk baling2 je...
salah ke klau nk tgur ape yg kita xle adapt 4 myself? ape yg kita xsuka?
bkn smua pkara yg blaku ak salahkn pun...tp ttp diulang ckp g2..
xpaham!!!

back to our story...fasting 27 rejab...

col mek..mek pesan suh pose rabu ni..iaitu sok...mmg nk pose..tp plan tgendala..huhuh..(pms dtg myerang)hehehehe...

ruginya lak ase xpat nk pose esk :(

mek ckp ustaz zainal abidin gtaw klebihan2 pose 27 rejab ni lam radio...
klau ikutkn mklmt yg mek gtaw...mlm 27 rejab 2 adalah ISRAK MIKRAJ...
pastu ganjaran klau pose aritu seperti pose 60 bulan...
thn ni da xpat nk pose..hrap thn dpn dpt pose ngan mek ayoh...(dah xdok asrama next year)hihihi

urm..xsbar nk tgu khamis ni...nk balik umah cpt2...xsuke cni..xsuka smua...nk duk umah je..nk jmpa family ..nk men ngan ct...dah xnk pk pkara len... :(

en bulat..thanks..buku 2 sy mmg nk guna..

Apabila engkau ingin mengambil seseorang menjadi teman,
maka buatlah dia supaya marah ...
kemudian suruh orang bertanya kepadanya tentang dirimu dan rahsiamu.Sekiranya ia mengatakan yang baik dan menyembunyikan rahsiamu,maka ambillah dia menjadi sahabat......=)
huhuh..baru balik dr dewan..tklimat intership..nk kna wt 3 projek..huuh..pastu nk kena siapkan kajian tindkan..dah r stop trs aritu..xtaw nk start ktne dl..huhuh...peninye kpala...
 
lam dwn pn da ase denyut2..byk sgt pkara nk pk r..huhuh...

part ii...video prasmian



seminar kebangsaan pendidikan jasmani 2011

bermula smlm..psidangan pendidikan jasmani kbgsaan blangsung kt cni..huhuhuh...

mmg mktb ni penuh ngan xtvt dari mgu lpas...xsempat bnafas agknye smua lec kt cni..huhuh

smlm da g kt dewan pas abis kuliah..

arini lak..masuk lam dwan dan pi lawat smua gerai2 yg mcm2 ade..

bomba..maxis..jheo..mcm2 r ade.xlarat nk cite..huhuh..

penat arini..pg da kuliah..pas rhat smpai tgh ari kt dewan...tgh ari lak ade demo kbakaran..bomba dtg tnjuk kbaran tipu2..pastu pdam..hhih..

tp mjlis prasmian seminar ni..rmai lec2 ade...

perasmi td yb tn hj ahmad razif lau xsilap..rektor bpg pn dtg...

tp yg bestnye siap ade gimnastik dr dak2 mktb ktowg..

ni ade sedikit yg sempat ak rakam


2 waktu kbakaran..tgh2 pnas..huhuh

sakit ati sgtttttt!!!!!

skg mmg ngah hot sgt2 ni...

tlg r jgn nk ganggu privasi idup ak!

jgn buat smpai ak ilang hormat ...

jgn smpai ak jai benci sgt!!!!

ya ALLLAH ..nape r ade manusia mcm ni...

byk da sbar ni...

idup ak..suka ati ak r...ak ego k ape ke..hak ak r!

jgn nk buat bnda yg mbuatkan ak jadi benci...

tkongkong..tseksa...

jgn 1 msa nti ak dah xle nk lyan elok2

Monday, June 27, 2011

alhamdulilah

alhamdulilah..dah bjya mghabiskn pose pada hari ini dgn izin-NYA...

walaupun tdpt sdikit halangan...

tgh kalut2 ngan rumate nk ready g serve dinner..sempat r ak masak ai...

buat ai ovaltine...pastu buh coco crunch..huhuh..mcm brk1st lak...

xpela..skadar als perut..gnti nasi..

ni br pas mkn megi...

tp ckit je...sbb mcm biasa r..ak mmg xle mkn megi smpai abis..

ni pn da mula ase mual2..

nk wt mcmne..megi je tinggal..tpksa mkn..tp kesannye mcm ni,.huhuh

tp xpela..

alhamdulilah.. dah knyang..

insyaALLAH..lau ksempatan pose lg

arini ase rndu sgt kt umah...nk tido pn xle..duk je baring kt katil tp xle lena pn...

mcm2 pkara bmain kt fikiran...duk pk..pastu ai mata mgalir sdri...

ya ALLAH..kuatkn diriku ni...

ase rindu kt abah...td pas mdi..tlintas kt abh..agk2 abh ingt x kt kak long? klong tgh susah skg :(

oil and gas career? aduhai..pyahnye

sejak smgu yg lpas...

mmg tiap x buka laptp...keje ak adalah duk search sal keje2 minyak ni..

duk htr resume kt semua company minyak...

smpai mcm da putus ase pn ade...

dah mcm2 company mtk tlg..

dah mcm2 ptolongan mtk..tp still xd rezeki lg...

ya ALLAH..bantulah kami...

berikan rezeki buat anak2 kcik yg masih xmgenal erti dunia ni...

berikan pekerjaan yg sesuai..

msuk bulan july ni..da stahun ...

tp sgt pyah nk dptknkeje

bila dapat..rumit sgt nk g...prosedur tllu byk..mcm yg qatar...

ya ALLAH..bukakanlah pintu rezeki utk kami :(


~ doaku solat asar td tmakbul...mnitis ai mataku...tma ksh ya ALLAH..maha kuasa.maha besar n maha agung...walaupun xbyk tp sgt cukup utk ak kembali...rezeki ALLAH..walaupn xnpk sblm ni..tma ksh ya ALLAH

Sunday, June 26, 2011

Sultanah Zanariah binti Tengku Ahmad Panglima Raja

huhuhu..saje nk share mklumat hal bkas pmaisuri agung k8 ni..heheh

tadi duk cari sal adat2 org p.mas..tup2 tjumpa lak dusun green..hehehe

pmaisuri ni asal org p.mas taw.sbb 2 comey ..hehehe..koya ckit..org pmas comey2..hihihi..

dusun green ni dpn pasar p.mas..tmpt jual2 brg2 mentah..buah2..mcm2 r..tp skg dusun green da tukar nama jadi ISTANA DUSUN GREEN asenye..hihi..lupa lak..tp yg pasti ada istana r k dpn..hehe

ok..ni mklmt yg sy nk share

Seri Paduka Baginda Sultanah Zanariah binti Almarhum Tengku Panglima Raja Ahmad berasal dari keluarga Diraja Kelantan. Baginda merupakan puteri kepada YAM Tengku Panglima Raja Kelantan Tengku Long Ahmad Ibni YTM Tengku Temenggong Long Abdul Ja'far Ibni DYMM Sultan Muhammad II (Long Senik Mulut Merah). Tengku Panglima Raja berperanan sebagai penabal Al Sultan Kelantan. Baginda dilahirkan di istana Dusun Green, Pasir Mas, Kelantan. Baginda sentiasa berpegang teguh kepada adat istiadat istana serta ditambah dengan pengetahuan agama yang kuat. Seri Paduka Baginda Sultan Zanariah binti Tengku Ahmad Panglima Raja, Raja Permaisuri Agong Malaysia sentiasa menitikberatkan sifat-sifat kesopanan dan kesusilaan apabila bergaul dengan setiap masyarakat yang berdamping dengan baginda, walau di mana baginda berada.
Dengan peribadi baginda yang lemah lembut itu, baginda sentiasa dapat menarik perhatian sesiapa juga yang bertemu dengan baginda, lebih-lebih lagi kaum sejenis dengan baginda. Sifat-sifat seumpama ini telah dapat diturunkan oleh baginda kepada Paduka putera-putera dan puteri-puteri baginda dalam menjalankan tugas baginda sebagai seorang bonda terhadap keluarga.
Diputerikan pada 5 Julai 1940 di Dusun Green, Pasir Mas, Kelantan. Baginda adalah puteri yang ketujuh kepada Yang Teramat Mulia Tengku Panglima Raja Kelantan di antara sembilan orang adik beradik.
Setelah mendapat asuhan asas yang begitu mantap dalam istana, baginda mula mendapat didikan formal di Sekolah Sultanah Zainab, Kelantan pada tahun 1946. Kemudian baginda telah melanjutkan pelajaran baginda di Convent Bukit Nenas, Kuala Lumpur dari tahun 1950 hingga 1952 dan telah berangkat kembali ke Kelantan di mana baginda meneruskan pelajaran baginda di Sekolah Sultan Ibrahim, Pasir Mas. Di atas dorongan ayahanda dan disertai pula dengan perasaan untuk melengkapkan diri bagi masa hadapan, baginda telah berangkat ke England dalam tahun 1954 untuk melanjutkan lagi pelajaran baginda di Upper Chime School Isle of Wight.
Semasa berada di England inilah, maka takdir telah menentukan bahawa baginda telah ditemu buat kali pertamanya dengan baginda Sultan Iskandar yang juga pada masa yang sama berada di England bagi melanjutkan pelajaran baginda.

Bagi memantapkan lagi pengetahuan agama Islam terhadap Paduka anakanda-anakanda baginda telah menetapkan beberapa orang guru agama yang tertentu untuk memberi bimbingan ajaran agama kepada mereka di istana.
Walaupun baginda sibuk dengan tugas-tugas sebagai seorang suri rumahtangga dan juga sebagai seorang pengasuh kepada Paduka anakanda-anakanda, baginda tidak ketinggalan berangkat mengiringi baginda Sultan dalam acara-acara rasmi sama ada dalam negeri mahupun luar negeri.
Sebagai Raja Permaisuri Agong, baginda sangat-sangat menyedari akan tanggungjawab baginda terhadap kebajikan kaum wanita, khususnya dalam Negeri Johor dan menyedari akan hakikat inilah, maka dengan daya usaha baginda sendiri, baginda telah menaja serta menubuhkan sebuah badan yang diberi nama Majlis Wanita Negeri Johor atau ringkasnya ‘MAWAR’ yang telahpun digerakkan dengan mengadakan majlis-majlis Agama seperti Majlis Sambutan Maulud Nabi Muhammad s.a.w. bertempat di ibu pejabatnya di Jalan Sungai Cat, Johor Bahru. MAWAR juga telah dapat mengumpulkan wang dan seterusnya didermakan pula kepada mangsa-mangsa banjir di Negeri Johor ini dan juga kepada rakyat-rakyat yang kurang bernasib baik dan yang memerlukan bantuan serta pertolongan.
Sebagai wanita baginda amat cintakan seni dan semua yang indah. Baginda amat gemar memasak serta mengambil berat terhadap segala persiapan setiap hari. Selain dari itu, baginda juga sentiasa mengambil perhatian yang khas dalam hal memilih dan mengatur sendiri segala perhiasan di istana, terutamanya apabila diadakan majlis-majlis santapan rasmi.
Bagi mengisi masa lapang, baginda gemar mengambil bahagian dalam riadah, menunggang kuda, bermain golf, tenis dan baginda juga merupakan seorang yang handal dan cekap bermain ‘water ski’. Baginda juga boleh dikatakan Sultanah Johor yang pertama pernah mencatatkan sejarah apabila baginda berangkat mendaki Gunung Ledang, gunung yang tertinggi dan masyhur dalam sejarah Negeri Johor.


maklumat dari wikipedia

 
~ dah dpt mklmt yg kazen ak nak..hihiih..tq aisyah

rezeki ALLAH utk hamba-Nya

urm..xtaw nk tulis ape...

skadar nk mluahkn ape yg sdg ak pikirkan...

duit?

2la yg ade lam pikiran ak skg...

elaun xmsk lg...duit xd..tp mcm2 blnjer nk guna...

nk cite..sbgai ingatn diri sdri...

mgu lpas..duit hanya tinggal rm4 je dlm purse...

balik dr kelas singgah bl mknan kt cafe...

duit baki ade rm4 je...

ya ALLAH..itu sjelah yg ak ade kt tgn...

duk pk mcmane nk mkn utk tempoh beberapa arini..isau n sedih sgt...

mgu lpas gak ade 3 hamba ALLAH memerlukan bantuan kwangan...ak nk tolong tp ak pun xd gak..jadi ak kdar mampu meminta mf sbb xmampu nk tlg mereka...

ak pn dlm ksempitan duit..byk tngjwb yg harus ak pikul utk setiap duit yg ak ada....

tapi ALLAH maha besar..maha pgasih kepada hambaNya...

ak dok mgemas2 beg2 ak...duk selongkar...

ak jmpa duit y ak penah simpan dulu dalam poket..alhamdulilah..rezeki ak..ade rm30 ...

alhamdulilah..ak syukur sgt2..ak masih diberikan rezeki...

dan berbekalkan duit itulah ak gunakan shingga ak beli nasi tgh ari td...

bakinya mungkin cukup tuk 2 hari lg insyaALLAH...

Dan rezeki ak jga ari yg ak kekurangan duit..ada hamba ALLAH memberikan mknan kpd ak..smga die diberikan ksejahteraan...

walaupn dah khabisan..tapi ALLAH tetap mberikan bantuanya melalui cara tersebut...

minyak keta pn ak mampu isi rm10 je..xpenah hayat ak sjak pkai p.we ijau ni ak isi myk 10 je :(

2pun tpksa isi sbb g umah ustazah aritu...10 pun share ngan kwn yg nek keta sekali...

cian p.we ijau..da xckp dpt minyak...

ak nk balik umah...tp kalu xd rm30 mcmane nk balik umah utk isi myk...

bukakanlah pintu rezeki ak YA ALLAH..rmai yg bgantung padaku...

duit2 bank da kurang sgt2..dah xle nk wt kua...

ak kt cni masih boleh btahan..tp mcmane nk dowg? mcmane dowg nk blaja elok2..nk mkn...nk beli susu :(

ya ALLAH..ko bagilah pkejaan kpdnya...bukakan pintu rezeki utk anak2 kcil tsebut...

ak dah xberdaya nk bantu...

ak sedih sgt..nk tlg tp ak pun dah xmampu...

YA ALLAH..kau makbulkn r doa supaya am mdpat pkerjaan tetap..ak akan lega lau dah dpt keje...

buku " sakit sebagai penghapus dosa"

assalamualaikum..

selamat pagi utk smua n diri sdri gk...

masih awl pg ni..clas lpas rehat je...huh..

bgn brk1st dl..hehe..

smlm duk kemas2 buku tjumpa buku ni ...

buku ak beli thn lpas..

dan ak penah tulis gak lam blog tayam ak ni ttg isi buku ni...

walaupun bkn semuanye ttpi ada mengenai penykit jasmani, rohani dan jiwa...

ni sambil duk baca2 td (tgu ai masak)hihih...

ak nk tulis ckit psal PENYAKIT ROHANI

 pktn ROHANI dlm bm dikaitkan dgn hati, kalbu, jiwa,mental, fikiran dan sebagainya yg mewujudkan sebagai satu unsur peribadi manusia yg paling unik yg xdpat dilihat oleh pancaindera.

tetapi gejala dlm kerjanya dpt dirasakan. gejala itu cthnye menangkap dan menyimpan pengertian, mengingati, brfikir, berkemahuan, rindu, sedih dll.

Iman Ghazali dalam kitab Ihya Ulumiddin menerangkan bahawa roh ade 2 makna :
a) berupa jenis yg halus dan bersumber dari rongga hati jasmani dgn berperantaraan otot-otot dan urat yg bermacam-macam tersebar ke seluruh bahagian2 badan.

b) ia jga berupa sihat halus pada manusia yg dpt mengetahui sesuatu dan dapat menangkap segala pergertian

( saya pun kureng jelas sgt tp fham r ckit2..hihih)

Keterangan ttg adanya pyakit rohani itu dikemukakan dlm Al-quran :

" Di dalam hati mereka ada penyakit(syak wasangka), lalu ditambah Allah penyakit itu dan untuk mereka itu seksa yang pedih, kerana mereka berdusta."
                                                                                                ( Al- Baqarah, ayat 10)


antara cth pyakit2 rohani :

1) lemah daya kerja
2) tumpul fikiran
3) cetek citarasa
4) gelisah dan keluh kesah
5) berburuk sangka
6) suka mghasut (fitnah)

p/s : smbung later2 on yea tayam..mau brk1st dl...

~ masih tbayang2 pulut durian..xsbar mau balik umah nk suh mek uatkn ~


~ arini besday adik ak no2..afiq aziem..hepi bsday tuk adk k.lng yg ensem n..hihih

Saturday, June 25, 2011

formspring.me

Ask me anything http://formspring.me/chewanz

Indahya kahwin muda -SYAWANA AZIZ -

Ok...ni r bukunye....

yg ak duk tulis slama ni..

xsempat nk upload gamba buku ni..

buku ni sgt mbantu trutama kpd bakal pgantin..ataupun utk mnambahkn ilmu ttg perkahwinn..idup dlm pkongsian dgn psangan...


buku ksygan sy
tma ksh utk adik sy..shaqhira amira yg adiahkn buku ini utk kak long...

byk ilmu yg k.long dpat..n k.long dpt kongsikn ngan blog tayam k.long ni...

hrap sape2 yg baca setiap part yang ak tulis ttg buku ini dptkn jadikan sbgai panduan...



Friday, June 24, 2011

pameran terbuka tudm gong kedak

bru balik dr gong kedak..hihih...

pi mlancong kt cna ngan dak2 psv gurls..hihih...

best..teruja sgt ktowg td..1st dpt masuk stlh 5thn dok cni..hhehehe

ni gamba yg ak ambik tp guna hp jela ea..kmera xbwk..da kmera aja je td tp xambik lg..hehehe







baru smpai...


psv gurlz


abg tudm tlg ambik..hihihi













hehehe

Thursday, June 23, 2011

INDAHNYA KAHWIN MUDA PART III

BAB 2 : BIMBINGAN MENCARI JODOH DAN MEMINANG

Meminang( khitbah)  : permintaan lelaki kpd org tua atau wakil dari pihak perempuan untuj menikah dgn anaknya, kebiasaanya pmintaan ini melalui seseorg prantara yg sdah dikenal atau calon pgantin dtg btemu dengan wali perempuan. meminang adalah jalan pbuka menuju pintu gerbang perkahwinan sebelum berlangsungnya akad nikah, dgn tujuan supaya kedua-dua calon pasangan saling mengenal suai dengan batasan dan syariat dan mengikat perempuan agar tidak dipinang oleh lelaki lain.

# ALASAN MEMINANG WANITA

" wanita dinikahi kerana empat perkara, kerana hartanya, nasabnya, kecantikannya dan kerana agamanya, dan pilihlah yang punyai agama, dan bila tidak, maka kamu akan mengalami kehancuran" ( HR. MUSLIM)

1. wanita dipinang kerana hartanya
2. wanita dipinang kerana keturunannya.
3. wanita dipinang kerana cantiknya.
- wanita yg memiliki kcantikan yg dihiasi dengan ketaqwaan tulus akan mciptakan rumahtangga yang harmonis.
4. wanita dipinang kerana keagamaanya
5. wanita dipinang kerana kegadisannya.
6. wanita dipinang kerana kesuburannya.

# HAL-HAL YANG DILARANG SEBELUM AKAD NIKAH

a) bduaan dgn calon isteri
b)bahaya bduaan dan akibatnya

# PERSIAPAN MENJELANG PERKAHWINAN

tahu x apa yang Rasulullah persiapkan utk penikahan puteri tcintanya? Sebagaimana yg telah ditegaskan Ali bin Abi Thalib r.a, bahawa Rasulullah SAW menyiapkan pernikahan Fatimah dengan sehelai baju, satu gayung untuk mandi dan satu bantal berisi rumput. Subhanallah!

a) majlis akad nikah

 ALLAH telah mengatur manusi dgn syariat islam yang suci dan mulia. Manusia tidak dibiarkan mjadi makhluk liar yang hanya mendambakan nafsu seksual tanpa kawalan sehingga hubungan yang tercipta antara lelaki dan wanita tiada batasan. Islam menetapkan suatu aturan utk mengatur hbgan lelaki dan wanita iaitu akad nikah.

akad nikah atau ijab kabul adalah ikatan yg sangat kuat yg menghalalkan sesuatu sebelumnya haram iaitu Farj. Hubungan intim antara lelaki dan perempuan hanya halal melalui tata cara ijab dan qabul pernikahan. dengan ijab kabul pula keturunan terpelihara dengan baik dan wanita mampu melindungi harga diri dan kesuciannya. Pernikahan akan mematangkan keperibadian. Sang isteri menjadi seorang ibu yang baik manakala suami menjadi bapa yg bertanggungjawab.

Pernikahan dianggap sah setelah rukun dan syarat penikahan dipenuhi, baik yang berkaitan dnegan ijab kabul , kewalian atau saksi.

 b) shighat ( kalimat ) Akad nikah

akad nikah sah dengan bahasa apa sahaja yang boleh difahami oleh kdua pihat. sehinggan dalam mengungkapkan shighat akad nikah atau ijab kabul kedua2nya faham akan keinginan dan maksud pnikahan tanpa keraguaan.

c) pensyaratan dalam pernikahan


~ penat da..huhuh...nk g cari mknana utk berbuka lak..huhuh...bestnye lau pat pulut durian... :(

Tuesday, June 21, 2011

INDAHNYA KAHWIN MUDA PART II

di sebabkn baru msk sem baru..jd xd pape keje n buat..duk tido je keje..hehehe...

bdan da xlarat nk tido je...

jadi bek r ak update blog ni..hehehe..

ni nk cite sal smbgn part 1 buku indahnya kahwin muda aritu...

alhamdulilah..ak dah baca smpai bab 4...makin baca makin ase kahwin ni jauh lg mtlmat ak..sbb bsar sgt tgjwb akn dipikul..

tp mmg ak akui..bila umo da msk 23 ni..awl2 dulu je ase nk kawen bila tgk kwn2 duk kawen..tp bil pk 24 nti ape ak nk capai?apa ak nk tnjukkn kt mek ayoh..ibu abh? ape yg impian ak idam2 kn slama ni...ap tujuan idup ak...ak yg fmly ak nk lihat utk msa dpn ak...ak dah xletak kawen sbgai matlmat yg diutamakan...

mmg akn kawen tp bkn masa tdekat slagi ak xmampu capai ape ak nk slama ni..niat ak..kalu mninggal pun bia r sesudah bgelar isteri sbb pahalanye berbeza..

uik..mrapu byk lak..hahahah...
ok smbung cite buku..hihi

BAB 1: TANYA DIRI ANDA SUDAHKAN BERSEDIA UTK BERNIKAH?

# LELAKI YG SGT DISUKAI WANITA
a) beragama dan taat beribadah

b) yg bperibadian tinggi ,pendirian teguh dan suka bkerja keras

c) yg memberi perhatian dalam memahami tabiat dan perasaan wanita.
- Rasullah S.A.W mengajarkan bagaimana seharusnya kaum lelaki bersikap kpd kaum wanita :
 " Sesungguhnya wanita diciptakan dari tulang rusuk yang tidak akan bisa lurus bersamamu di atas satu jalan, jika kamu menikmatinya, maka kamu menikmatinya dalam keadaan bengkok, namun bila kamu ingin meluruskannya, maka boleh jadi patah dan patahnya adalah talak"

d) Dermawan dan berakhlak mulia
" Sekali-kali janganlah orang2 yg bakhil dengan harta yang Allah berikan kepada mereka dari kurnia-Nya menyangka, bahawa kebakhilan itu baik bagi mereka. Sebenarnya kebakhilan itu adalah buruk bagi mereka. Harta yg mereka bakhilkan itu akan dikalungkn kelak dilehernya di hari Kiamat" ( QS. Ali Imran (3) :180)

e) berani
- suami yg pberani akan sentiasa tegar dalam membela kebenaran dan mpertahankan prinsip. dia tidak akan segan2 utk mempertingkatkan dirinya dan anggta keluarganya utk mghadapi kbenaran. dan suami juga akan mendidik dirinya dan keluarga itu utk bersedia mnanggung risiko dalam keluarga. dan wanita st membenci seorg suami pengecut, kerana Nabi SAW membenci seseorang muslim pengecut seperti yang beliau tegaskan dalam sabdanya :
" Seburuk-buruk akhlak pada seseorang adalah bakhil lagi tamak dan sifat pengecut dan sangat"

f) lelaki bersih dan rapi

g) lelaki yg sederhana dan pandai mjaga rahsia

h) lelaki yg bpengaruh dan status tinggi

i) lelaki ceria dan pandai bergurau

j) lelaki yg memiliki rasa cemburu kpd isterinya

k) lelaki yg mcintai isterinya secara tulus

l) setia dan membantu isteri



# WANITA YG MUDAH MENDAPATKN JODOH

suatu kenyataan yg xdpt dinafikan, bhwa semua lelaki memiliki kecendurangan yg sama dlm memilih pdamping idup namun ianya kadan2 xdisedari oleh wanita.

a) wanita yg bragama
b) berakhlak mulia
c) paras rupa cantik dan menwan hati

d)wanita cerdas dan berktrampilan
- utamakan wanita yg cerdas, tenang dan cerdik dan tidak mudah panik dalam menghadapi masalah, serta terampil dan cekap dlm menyelesaikn kerja2 rumah.

e) latar belakang yg baik
- lelaki harus cenderung memilih wanita sedarjat dlm status sosial agar ia xmudah myombong diri dan xmudah mncela suaminya. kerana byk wanita berstatus tgi berkawen gan lelaki status rendah dan terjadi pgaduhan kerana si isteri sering mrendahkn suaminya.

f) sihat jasmani
g) wanita yg sederhana
h) memiliki keterampilan mengatur rumahtangga
i) wanita yg sanggup idup sengsara
- wanita yg faham makna pnikahan, ia akan menyedari pentingnya memelihara kehormatan, suka membantu, memilki sifat qana'ah dan sederhana serta bsedia idup sengsara. jauhilah wanita yg memandang kehidupan pernikahan bagaikan burung bebas di angkasa atau kupu2 yg pindah randah, bahkan ia hanya ingin idup yg bsenang lenang.

----------------
di dalam sebuah hadis disebutkan bahawa "

" Ada empat sumber kebahagiaan : wanita yang solehah, tempat tinggal yang luas, tetangga yang baik, dan kenderaan yang nyaman"

semua faktor 2 bkn r syarat utama..smuanya bgantung pada diri masing2..ikutkn ak pn..smua kriteria ikut atas masing2..masing2 ada citarasa n selera sendiri dalam memilih pasangan.
ni satu ayt yg ak tertarik :

" seorang nenek yg bijaksana bcite, bhwa suaminya sgt mcintainya smpai ia pernah membuat bait-bit syair cinta dan kerinduan yg ia bacakan dihadapnnya. setiap kali usia mereka btambah pula kadar kecintaan dan kbahagiaan mereka. Tatkala nenek itu ditanya ttg rahsia di sebalik kbahagiaan tersebut, apakah faktor kemahirannya dalam memasak? atau kecantikan? atau lahirnya ank2? atau faktor lain? wanita itu menjawab "
KEBAHAGIAAN PERNIKAHAN DPT DIPEROLEH MELALUI TANGAN ISTERI. ISTERILAH YANG DAPAT MENGUBAH RUMAHNYA MENJADI SYURGA ATAUKAN MENJADI NERAKA YANG DIPENUHI BARA API"

janganlah kamu anggap kerana faktor harta idup jadi bahagia. betapa banyak wanita kaya raya namun suami kabur dari sisinya. jangan pula kamu anggap faktor anak2 cerdas khidupan mjadi mesra kerana ada wanita lahirkn 10 anak tetapi suaminya sntsa merendahkn dirinya..



Sunday, June 19, 2011

spesel thanks to Nabila Izzati :)

Bsr rahmat mndpt suami yg cntakan Allah tlebih dlu sblum mncintai isterinya.




xpela kalu suami kamu x slalu bg bunga. Asl dia slalu bdoa siang mlm dlm solatnya utk isteri.

...

xpela kalu suami kamu x dukung kamu msa kaki kamu sakit d ggt semut. Asl dia pimpin kamu jln ke syurga.



xpela kalu suami kamu x bcakan buku prgnancy kuat2 sblum tdo. Asl dia tahu membaca Al-Quran"

Thursday, June 16, 2011

semakan pengundi

hahahah..di sebabkn keboringan....

abis tgk marimar..buka lappy tsyg ni...

ingtkn nk wt puding triffle 2 pas tgk cite..tp memandangkn nenda n atuk tsyg ngan tido kt dpur..tunda r plan...
kena buat lpas balik dari tahlil tok wan...

arini dah genap hari ke7 tok wan meninggalkn kami semua...smga roh arwah tenang n ditempatkan dikalangan org briman..amin...

smlm wt puding tembikai..huhuuh...tgk da tembikai..xde keje smtra nk g tahlil.heheheh...

puding triffle ni pn xtaw jadi x..xpenah wt lg..huhuh...1st nm try..sbb da pmintaan..huhuhu..

ahahhaah.melencong kot len lak...
pdhal nk cite hal mgundi...

baru pas chek kt spa...
nampaknye umo da ckp utk mgundi nti pilihanraya..huhu..ingtkn xpyh ngundi da..huhuhu...


kbg badak?huhuhu..jauh sgt lak ea...ptt kg dangar atau kg pauh je..huhuhu...

Wednesday, June 15, 2011

siti hajar & alif naufal

2 owg dak kecik yg sy tayam..hihihi...

alif naufal dah ckup 3 bulan 2 hari lpas...

bby alif balik smgu kt kg..dpt men gan die....makin bulat..sihat..geram tgk..hehehe...


baring2.heheh..pas myusu


duk nangis..hehe..ngan abah die


siti hajar lak kazen yg plg bongsu..hehehe..satu2 ank tunggal ppuan..cucu yg plg manje..heheheh


senget..hehe..kontrol ayu..pkai dress baru...hehehe


makanan dari mekah oleh ayah ngah :)

pagi ni plan asal nk g sek men..rindu kt umi2 n abi...da msg umi yana td..hehehe...rindu nk jmpa umi yana..umi norliza..umi zainab..umi ayu..smua umi2 r..hehe..abi nik..abi aziz..abi somad...
plan nk g kul 10...

9.30 pak nik(adk mek) kol ajak g machang...jmpa ayh ngah baru smpai dr mekah smlm....so tuar plan...ktowg cpt2 bsiap nk g mchng....

dah 7 thn xjmpa...ayh ngah dok kt mekah..ayh ngah..m.ngah..dan 3 org ank die...

smpai kt mchang..umah mertua ayh ngah...dowg da tgu kt lua....
muka sama je mcm dulu..xnpk tua pn..hehehe...m.ngah pn sama...

adk2 bradik bjmpa...yeala lama xjmpa...
mcm2 duk sembang..kami tukang gelak je..ehehehe...

mula2 minum ai zam2 n kurma Nabi..Ayh ngah pun cite r asal usul kurma Nabi...ak xtaw pn sblm ni..huhuhu...

pastu ade mknan spesel dari mekah..hehhe

donut n roti ak panggil td..hehehe..best...mkn ngan cicah die...ade 2 cicah...mula2 kena cicah yg putih dl..pastu yg ijau


yg donut 2 xcdap sgt..ak suka yg mcm roti tempayan 2...cdap..cicah nga lam piring 2..buah zaitun jeruk





br je smpai kt umah ni..mkn tgh ari kt cna...
tgu turn ayh ngah dtg tido cni..hehehe...ikut turn masing2...xpe..dowg balik malaysia 40 hari...



@ en bulat demam...en giant pn demam..huhuh..pagi td en bulat..tgh ari en giant..dowg b2 ni dah jnji agknye..huhuh

hajat makaron x tercapai

huhuhu..awal cuti aritu..ak mtk tlg k.ha tempahkn makaron yg tmpat die beli aritu....

yeala...tingin lama dah nk mkn..msa 1st tgk kt tenet lam 3 bulan lpas kot..huhuhhu...

duk cari kt kb p xde jumpa pn..huhhu...

tgk kt tenet ade jual online....

kha da oderkn...

tapi :(

xdpt..mybe sbb tmphn ak xbyk kotak...jadi die xlayan...

cian sy...kempunan lg makaron :(

tgk lam wbsite die best2 je...

kha da bwk balik cuti aritu tp ak xd.huhuhu...

kha ckp bgantng pda perasa mane cdap x

p/s : bsiap2 nk g sek ni..hehehe..rindu kt sek
da pm umi yana td..hihihi

Tuesday, June 14, 2011

pesta wau antarabangsa, pantai geting.tumpat

3 wau tgh btanding..1 wau mjunam ke laut..xsempat amek gmbr..hehehe

tbalik lak..hehehe..



negara2 yg tlibat

secret recipe

akhirnye setelah berbulan2 hajat sy nk mkn kek durian n chocolate indulgence...tcapai jgak..hehehe

sgt sonok..yeala..lma da nk mkn...

smlm g tesco....siap beli brg2...

trun bwk..pi kt SR..heheheh...

alhamdulilah..

2 2 kek idaman ade..

ape lagi..trus beli..hehhee

abes keta bau durian..hehehe

chocolate indulgence..ct pn suka mkn..hehehe

senget lak..hehhe..kek durian..ct xsuka

froggie...hihihhi

anak2 baru..hahha..

tp bukan yg ak pnye..ni adik ak pnye...

ade 3 ekor...huhuhuh

1 beli kt pgkalan kbur time kami nk g tgk pesta wau....hrga mahal..huhuh..froggie pkai baju n xpkai bju..beza rm5..huhuhu...

2 lg beli kt r.pnjang...hrga murah dr p.kbur..huhuh...bising qa..heheh..ckp rugi duit...heheheh

ak pn bkenan gak ..tingin nk beli gak..tp ngak ade fulus byk r..huhuh...ak mampu beli adiah utk rumate je..spesel..hhehe...hrap rumate sy suka...


3 ekor katak2..hihihihi



1 mira..1 qa...1 kwn qa pnye..hehehe//
sy tgu org adiahkn utk sy r..hihihi

.wedding during school holidayyy..yepiiiii

ehehhehe

rmai kwn2 kawen cuti ni...

tp xsmua ak g r..huhuh...

ak g yg rapat2 dan sempat je...

1st....2jun 2011....

cikgu aisyah n dr rizal ....ni slah sorg kwn yg sy rapat sejak sek men...die r kwn meja sblah sy time form 3-5 asenye..heheh..lupe lak...yg ak ingt..meja kami b2 mmg dpn meja cikgu..hehehe...ak g ngan adik ak...sepdan je korang b2..comey n ensem..hehhehe...tema purple putih...pndai shah deco sdri pelamin :)

tahniah shah...smga bhgia ke anak cucu n akhir hyat..dr rizal tlg jaga elok2 yea..hehehe..thn dpn dpt bbykn?hahahah

4jun lak...g machang ngan zeti..ni alia lak kawen....kul 8 dah g...g temankn zeti...
mmg pndai r zeti mekap..pelamin pun lawa...tema merah putih

9jun lak...my kazen kawen..abg eijat....
ni kndri pliing best..hiihih...

nape? sbb dowg kawen time blackout..heheheh..
akad nikah kt masjid kg tok oh...btemankn 2 batang lilin ...
pgantin ade 2...tok kadi lak duk wt lawak je..hehehe...mmg xkan lupa r 2 psangan pgantin..akad nikah btemankn lilin..hehehe..

tp yg best ni 1st ak tgk akd nikah yg sperti ak imagine sblm ni..kihkih...tharu lak dgr tok kadi duk bagi tazkirah b4 akd nikah..ak yg dgr lak tharu..bsar tgngjwb nk kawen ni...

abg eijat yg k2..akad skali je tp tok kadi kna panggil nama 2x..gelabah kt..heheh..pgantin 1st relax je..hehhee.
nsib baek bila da kt umah pngantin ppuan aka kak huda..time nk mkn elektrik pn ade..selamat r..hehehe

esknye bsanding...tp ak xg..nsb bek xg..sbb dpt kol gtaw tok wan ak meninggl...jadi ak g umah cna...alhamdulilah..sempat brada ngan arwah spjg jnazah brada di umah...al fatihah utk tok wan...


10 jun..aslahiah n yus lak..ak g ngan ainun..heheh..awl lg g...sbb plan nk g kndri abg eijat lak...pgantin pn xmekap lg
alia n suami


shah n rizal..hehehe

abg eijat n kak huda yg cun...
 p/s : selamat pgantin baru juga diucpkn utk kwn2 sek SMKKB dl..ridhuan ghani dan isteri...khairil amri n isteri...kwn mktb sy..meirah n ghaffar...hepi2 sokmo yea pgantin baru..heheheh