Thursday, June 23, 2011

INDAHNYA KAHWIN MUDA PART III

BAB 2 : BIMBINGAN MENCARI JODOH DAN MEMINANG

Meminang( khitbah)  : permintaan lelaki kpd org tua atau wakil dari pihak perempuan untuj menikah dgn anaknya, kebiasaanya pmintaan ini melalui seseorg prantara yg sdah dikenal atau calon pgantin dtg btemu dengan wali perempuan. meminang adalah jalan pbuka menuju pintu gerbang perkahwinan sebelum berlangsungnya akad nikah, dgn tujuan supaya kedua-dua calon pasangan saling mengenal suai dengan batasan dan syariat dan mengikat perempuan agar tidak dipinang oleh lelaki lain.

# ALASAN MEMINANG WANITA

" wanita dinikahi kerana empat perkara, kerana hartanya, nasabnya, kecantikannya dan kerana agamanya, dan pilihlah yang punyai agama, dan bila tidak, maka kamu akan mengalami kehancuran" ( HR. MUSLIM)

1. wanita dipinang kerana hartanya
2. wanita dipinang kerana keturunannya.
3. wanita dipinang kerana cantiknya.
- wanita yg memiliki kcantikan yg dihiasi dengan ketaqwaan tulus akan mciptakan rumahtangga yang harmonis.
4. wanita dipinang kerana keagamaanya
5. wanita dipinang kerana kegadisannya.
6. wanita dipinang kerana kesuburannya.

# HAL-HAL YANG DILARANG SEBELUM AKAD NIKAH

a) bduaan dgn calon isteri
b)bahaya bduaan dan akibatnya

# PERSIAPAN MENJELANG PERKAHWINAN

tahu x apa yang Rasulullah persiapkan utk penikahan puteri tcintanya? Sebagaimana yg telah ditegaskan Ali bin Abi Thalib r.a, bahawa Rasulullah SAW menyiapkan pernikahan Fatimah dengan sehelai baju, satu gayung untuk mandi dan satu bantal berisi rumput. Subhanallah!

a) majlis akad nikah

 ALLAH telah mengatur manusi dgn syariat islam yang suci dan mulia. Manusia tidak dibiarkan mjadi makhluk liar yang hanya mendambakan nafsu seksual tanpa kawalan sehingga hubungan yang tercipta antara lelaki dan wanita tiada batasan. Islam menetapkan suatu aturan utk mengatur hbgan lelaki dan wanita iaitu akad nikah.

akad nikah atau ijab kabul adalah ikatan yg sangat kuat yg menghalalkan sesuatu sebelumnya haram iaitu Farj. Hubungan intim antara lelaki dan perempuan hanya halal melalui tata cara ijab dan qabul pernikahan. dengan ijab kabul pula keturunan terpelihara dengan baik dan wanita mampu melindungi harga diri dan kesuciannya. Pernikahan akan mematangkan keperibadian. Sang isteri menjadi seorang ibu yang baik manakala suami menjadi bapa yg bertanggungjawab.

Pernikahan dianggap sah setelah rukun dan syarat penikahan dipenuhi, baik yang berkaitan dnegan ijab kabul , kewalian atau saksi.

 b) shighat ( kalimat ) Akad nikah

akad nikah sah dengan bahasa apa sahaja yang boleh difahami oleh kdua pihat. sehinggan dalam mengungkapkan shighat akad nikah atau ijab kabul kedua2nya faham akan keinginan dan maksud pnikahan tanpa keraguaan.

c) pensyaratan dalam pernikahan


~ penat da..huhuh...nk g cari mknana utk berbuka lak..huhuh...bestnye lau pat pulut durian... :(

No comments:

Post a Comment