Sunday, May 8, 2011

anggun

apa itu anggun? anggun adalah gabungan pd smua keindahan yg perlu ada pd seorg wanita - lembut, berhemah, menyejukkan mata.
bunga dipandang cantik apabila bwarna-warni. kalau die kembang penuh ia adalah kecantikan yg maksimum yg ada padanya. ketika itu ia adalah bunga yg sebenarnya.

byangkan skuntum bunga tetapi warnanye pudar, layu dan tidak segar? bukankah ia mencacatkan mata yang memandang? memang ia masih bergelar bunga tetapi bunga yg tidak menawan, bunga yg tiada serinya. apalah ertinya sekuntum bunga yg sudah kehilangan ciri-ciri bunganya.

bunga perlu harum. apabila harum ia akan diminati. ia akan didekati, dibelek, dibelai dan dicium. bunga perlu kembang indah. apabila ia kembang indah ia akan disunting untuk dijadikan hiasan meja. bunga yg tidak harum dan tidak kembang indah akan kekal di tangkainya hingga kumbang pn tak sudi datang.

wanita perlukan keanggunan sebagaimana bunga perlu keharuman dan kembang yg mpesona. kamus memberi makna anggun sebagai bagus, elok, kemas pada pakaian dan tingkah laku. apabila dicantumkan pada perkataan peribadi, maka membina peribadi anggun ialah proses mencantumkan kekemasan, kebagusan dan keelokan pada perilaku.

mahkota dan maruah wanita seorg wanita pada keanggunannya, bukan kecantikannya. wanita cantik boleh ditemui di mana-mana sebab maknanya subjektif tetapi wanita anggun sukar ditemui sebab maknanya unik.

jika anda diistilahkan anggun oleh sesorg, ketahuilah anda telah memiliki segalanya yg diperlukan oleh seorg wanita. jika belum. anda perlu binanya

~ DR HM TUAH ISKANDAR~




No comments:

Post a Comment