Thursday, November 12, 2009

PERGERTIAN 3D

Bentuk terbahagi kepada 2 iaitu bentuk 2 dimensi dan bentuk 3 dimensi. Di sini akan diterangkan mengenai bentuk 3 dimensi. Bentuk seperti yang diketahui adalah mempunyai keluasan, ketinggian, jisim, dan lebih daripada satu permukaan.
Bentuk 3 dimensi adalah suatu benda yang berada dalam bentuk atau keadaan sebenar dan nyata. Contohnya sejenis arca mobail adalah suatu benda yang maujud, yang berada dalam alam nyata bukan ilusi seperti di dalam lukisan atau catan.
Bentuk 3 dimensi mempunyai isipadu dan jisim. Ia mempunyai isipadu yang boleh disukat dengan panjang, lebar dan tinggi. Apabila suatu objek tersebut mempunyai isipadu, maka ianya boleh ditimbang dan disukat beratnya. Jadi objek 3 dimensi yang dihasilkan seperti asemblaj dan stabail mempunyai isipadu dan dan ketumpatan.
Selain itu, bentuk 3 dimensi adalah berbentuk konkrit maka ianya dapat dilihat, dirasa dan disentuh. Contohnya seperti boneka dan diorama yang boleh dipegang dengan pancaindera dan boleh disentuh kerana ianya timbul. Botol air adalah contoh 3 dimensi yang boleh dipegang dan disentuh.

No comments:

Post a Comment