Sunday, November 14, 2010

jenis pentaksiran



·         Pentaksiran autentik
-mgevalusi pgetahuan atau keahlian pelajar dlm konteks yg mdekati dunia sebenar atau kehidupan nyata sdekat mungkin.
- Boston & Rudner : proses memerlukan knak2 mdemotrasikan pgetahuan, kmhiran dan strategi dgn mberi maklum blas atau hasilan dlm konteks sbenar.
-ringkasnya autentik : system pnilaian yg sesuai utk dicadangkn sbagai 1 sistem yg bmakna dlm psv.

·         Ptksiran performance based
-          Proses yg mgunakan subjek pglibatan murid dlm sesuatu xtivt yg dijlnkan
-          Jenis PB :portfolio ( utk menilai pcapaian individu murid ), kaedah ptaksiran bpusat (simulasi keadaan sebenar), mgukur bdsarkan keupayaan ( bhn pnulisan, psembahan, gerk kerja)

·         Ptksiran dan hasil pembelajaran
-          Sekolah yg tlibat sbgai pihak yg mnentukan hasil pbelajaran yg diharapkn, tidak hnya memilih pkataan tertentu sja, keputusan yg diperoleh mstilah bdasarkan nilai keberkesanan xtvt yg dijlnkn bkn kpd seorg individu saje.
-          Pdekatan yg dikemukan olen Montegomery : a) student learning outcomes (SLO) – Jangkaan hasil pbelajaran yg diperoleh dgn mberi penekanan kpd ptambahn ilmu pgethuan. B) student progress outcomes ( SPO) : berterusan iaitu murid dpt mlakukan prubahan yg lbh baik dlm pringkt sterusnya.

No comments:

Post a Comment