Friday, November 13, 2009

sEnI DlM pNdDIKAN

1.2 PERKEMBANGAN TEORI PEMBELAJARAN DAN ISU BERKAITAN
1.2.1 PERKEMBANGAN TEORI
Masihkah ingat dengan toeri-teori yang dipelajari dalam Ilmu Pendidikan samaada dalam subjek Murid dan Alam Belajar atau subjek Pendidikan Seni yang menerangkan serba sedikit tentang toeri. Setiap daripada teori itu digunapakai untuk Seni dalam Pendidikan.
a) TEORI KONSTRUKTIVISME
Mengikut pandangan ahli konstruktivisme, manusia belajar secara aktif dengan membina ilmu yang didapati bermakna kepada dirinya (actively construct knowledge that they find personally meaningful).
Aktiviti dan kandungan Seni yang melibatkan warna, bentuk, ruang, muzik, pergerakan dan sebagainya dapat memudahkan kanak-kanak untuk :
 Hubungkait ilmu baru dengan pengetahuan sedia ada diri sendiri.
 Mengatur susun maklumat dan pengetahuan baru.
 Melibatkan diri dalam menghasilkan sesuatu mengenai ilmu baru dengan bentuk ekspresi diri.
 Beri gambaran mengenai pengetahuan baru dengan pelbagai cara dan bentuk.
 Sampaikan pengetahuan baru melalui representasi dan persembahan
 Kukuhkan pemahaman dengan aktiviti lanjutan.
Kesemua di atas ini akan memudahkan proses kanak-kanak membina ilmu yang bermakna kepada mereka.
Aktiviti dan pendekatan Seni yang melibatkan penerokaan, manipulasi bahan, inkuiri penemuan, penghasilan dan ekspresi, membantu kanak-kanak:
 Bina ilmu baru dan ilmu abstrak dari bahan konkrit
 Buat pemerhatian
 Melibatkan deria mengikut keperluan kanak-kanak.
 Menggunakan imaginasi dan fantasi diri

b) TEORI KECERDASAN PELBAGAI (HOWARD GARDNER)

Teori kecerdasan pelbagai ini telah diperkenalkan oleh Howard Gardner (1983). Dengan tajuk “seven ways of knowing, perceiving and understanding life”, beliau membuat kajian terhadap pelbagai masyarakat termasuk kanak-kanak biasa dan istimewa, juga kelompak yang mempunyai criteria yang istimewa.
Teori ini adalah sebagai asas pemupukan minda murid untuk mencapai kecemerlangan. Jadi, guru perlu menggalakkan murid untuk mengenal dan menggunakan kelebihan diri mereka. Guru juga perlu merancang aktiviti pembelajaran yang pelbagai untuk memenuhi keperluan murid yang mempunyai gaya belajar, mencuba idea, pendekatan dan teknik yang baru serta persekitaran yang memberi inspirasi. Teori ini mengetengahkan otak kanan dan otak kiri sebagai subjek teori pembelajaran.
Teori ini telah menjadi penjanaan kecerdasan serta definisi konsep yang relevan dalam pendidikan hari ini. Ia dirumuskan sebagai ::

 Kebolehan menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam kehidupan sebenar
 Kebolehan menjana masalah baru untuk diselesaikan, dan
 Kebolehan membuat sesuatu atau menawarkan perkhidmatan yang bernilai dalam lingkungan sesuatu budaya.

Jenis-jenis kecerdasan :
a) Verbal linguistic
b) Logic matematik
c) Visual-ruang
d) Kinestatik
e) Muzik
f) Interpersonal
g) Intrapersonal
h) Naturalis

Teori ini penting dalam Seni Pendidikan kerana :
a) Menyokong pembelajaran bersepadu mengikut saranan JERISE selaras dengan FPK
b) Menerima hakikat bahawa individu mempunyai kecerdasan yang berbagai.
c) Membentuk kepelbagaian untuk menilai.
d) Wujudkan suasana kolaboratif.
e) Tingkatkan profesionalisme guru dan galakkan inovasi penyelidikan dalam pengajaran dan pembelajaran.
f) Tingkatkan kualiti diri dan motivasi diri
g) Tingkatkan kecerdasan melalui kefahaman yang pelbagai dan seterusnya meningkatkan potensi diri.

No comments:

Post a Comment