Sunday, November 15, 2009

quote frm uncle muhaimi

ego comes wit ur knowledge...

when it high, other also high..

the only 2 cntrol is ur rohaniah.

rohani comes wit ur muhasabah...


tq uncle...xpnh lpa kata2 uncle nie..hrp dpt contct lg ngan uncle...

byk2 kate uncle bg smgat kt n

bola sepak di bukit jalil..

AMPANG, November 09, 2009 - Tahniah diucapkan kepada Pasukan Negeri Sembilan kerana menjuarai Piala Malaysia edisi yang ke 84 pada 7hb November 2009. Saya sebagai pemerhati bolasepak ingin memberi komen terhadap kejadian yang berlaku di Stadium Bukit Jalil pada hari tersebut.
Saya berada disekitar stadium seawal pukul 11 pagi kerana ingin melihat sendiri kemeriahan suasana sebelum pertandingan. Apa yang dilihat, pihak FAM, Pengurusan Stadium dan Polis yang dari awal mengetahui tiket sudah terjual 85,000 keping tidak mengambil kira kedatangan penonton yang datang dari jauh.
Penonton yang kebanyakannya datang dengan keluarga, ada yang membawa anak kecil. Selain daripada khemah untuk gerai yang menjual jersi dan cenderamata, tiada khemah atau tempat yang tertutup lain di luar stadium disediakan untuk penonton berteduh. Semua sudah maklum yang tiap-tiap petang hujan lebat akan berlaku di Lembah Kelang.
Suasana yang tenang pada mulanya telah bertukar menjadi sedikit tegang apabila petir dan kilat sabung menyabung tepat jam 3.30 petang. Penonton yang tiada tempat yang hendak dituju terpaksa berasak-asak kearah pintu masuk stadium dengan harapan pintu dibuka segera. Tiada tujuan lain selain untuk berteduh daripada hujan lebat. Pihak polis dan pengurusan stadium macam buat tak nampak saja apa yang berlaku diluar sana.
Padahal anak-anak kecil terpaksa berasak-asak ditengah-tengah lautan manusia. Hujan turun selebat-lebatnya pada jam 4.00 petang. Semua berada didalam risiko disambar petir atau pun lemas dipijak. Semua pihak yang tengok dari dalam stadium hanya memandang sinis hanya kerana mereka tersebut adalah penonton Kelantan yang sememangnya di anak tiri dalam segala hal.
Pada pukul 4.30 petang suasana tidak berubah, hujan makin lebat, penonton tiada pilihan selain menggoncang dan merempuh pagar. Pagar yang dirempuh akhirnya terbuka dan seramai kira-kira 5000 penonton bolos. Pada ketika itu, hanya ada 3 orang polis yang bertugas. Tidak seperti yang digembar-gembur kan dalam berita TV dan Radio sehari sebelum nya yang kira-kira 1500 polis akan bertugas. Disitulah “turning point” kesilapan terbesar yang berlaku, penonton yang masuk tanpa diperiksa oleh pihak pengurusan stadium, FAM, polis dan RELA, membawa segala-galanya.
Suka saya bertanya, siapa yang salah dalam hal ni dan siapa yang menjadi tuan rumah didalam perlawanan akhir ini? Pintu akhirnya berjaya ditutup kembali oleh pihak polis pada pukul 5.00 petang. Mulai daripada pukul 5.00 petang baru lah penonton yang berada diluar dibenarkan masuk melalui “official gate”. Tetapi apa yang menyedihkan, beg-beg tidak diperiksa. Ini tidak seperti Perlawanan Akhir Piala FA tempohari di mana beg-beg diperiksa dengan begitu rapi, air mineral berbotol tidak dibenarkan masuk. Tapi pada malam tersebut, bukan setakat tidak memeriksa botol air mineral, beg dan mercun, malah air mineral dijual terbuka di dalam stadium.
Tindakan pro-aktif dari pihak FAM dan Pengurusan Stadium Bukit Jalil perlu, berdasarkan pengalaman yang lepas semasa Pertandingan Akhir Piala FA dimana ianya juga membabitkan Pasukan Kelantan. Atau pihak FAM menunggu perkara ini berlaku dan akan menuding jari serta-merta kepada pihak KAFA.
Apa salahnya “official gate” dibuka seawal jam 3.00 petang untuk mengelakkan kejadian buruk berlaku. Bayangkan 85,000 manusia berada diluar stadium, dan pihak pengurusan Stadium bercadang membuka “official gate” pada pukul 5.30 petang. Kalaulah “official gate” dibuka seawal jam 3.00 petang maka ia memberi ketenangan kepada semua pihak yang terlibat. Pihak polis dan RELA akan mempunyai masa yang cukup untuk memeriksa penonton secara teliti dan ini akan mengelakkan kejadian membawa masuk mercun dan botol air.
Apa yang dilihat, pada pukul 8.45 malam di mana perlawanan sudah hendak bermula, beribu-ribu lagi penonton masih berbaris diluar. Di dalam hati setiap penonton yang berbaris tersimpan “eagerness” yang tinggi untuk menonton perlawanan tersebut. Ini menimbulkan “creating un-necessary tension” terhadap penonton yang masih berada diluar dikala wisel perlawanan dibunyikan. Kenapa perkara ini tiada langsung dibenak mereka-meraka yang bertanggungjawab menguruskan perlawanan ini.
Apabila penonton yang bolos akibat dari rempuhan pintu pagar tadi sudah berselerak di dalam stadium, apa lagi yang boleh dibuat oleh pihak pengurusan stadium, FAM dan polis. Mereka hanya menunggu untuk menyalahkan pihak lain. Pihak yang selalu disalahkan ialah KAFA.
Kejadian ini adalah 100% diluar kawalan KAFA. Pihak KAFA tidak boleh dipersalahkan kerana mereka bukan yang menguruskan stadium dan mereka juga bukan tuan rumah.
Memang semua pihak yang hadir termasuk saya sendiri tidak selesa dengan dentuman mercun yang tiada henti dari permulaan sehingga akhir perlawanan. “Semacam berada di Baghdad” kata pengulas sukan Zainal Abidin Rawop. Tetapi apakan daya, bak kata pepatah, membenteras lebih baik dari mengubatinya.
Sekarang, tiada pilihan lain, selain menyalahkan 100% kejadian ini kepada KAFA. Mereka akan didenda tidak kurang dari RM100,000, atau bermain stadium yang kosong atau tidak dibenarkan langsung dari menyertai MSL musim depan. Apabila dilihat dari sudut yang berbeza, “contribution” oleh penonton Kelantan dari segi kutipan tiket, kalau mengambil kira jumlah penonton 65,000 orang, RM 1,300,000 telah berjaya dikutip pada malam tersebut. Tidak termasuk penonton Kelantan yang membeli tiket yang dikhaskan kepada penyokong Negri Sembilan, dan tidak termasuk “consequences cost” seperti jualan jersi, cenderamata, makanan dan minuman pada hari tersebut. Penyokong Kelantan dan KAFA adalah pihak yang kalah dalam segala hal, walaupun kejadian ini boleh dibendung oleh pihak berwajib.
Saya sebagai pemerhati sukan ingin memberi gambaran tindakan yang diambil oleh FAM terhadap KAFA dilihat sentiasa berat sebelah. Contohnya kejadian membakar trak polis di luar perkarangan Stadium Kota Bharu, yang tiada kena mengena dengan penonton (peniaga yang bergaduh dengan polis), pihak KAFA juga disalahkan. KAFA didenda lebih RM100,000 dan tidak dibenarkan beraksi di stadium tersebut untuk beberapa perlawanan. Kerugian setiap perlawanan semasa beraksi di Kuala Lumpur juga ditanggung oleh KAFA.
Berbanding kejadian penonton masuk ke padang dan ingin menumbuk pengadil di Stadium Ismail Nasirudin Shah di Kuala Terengganu, pihak PBNT hanya didenda RM 5,000 sahaja. Kejadian lontar mercun terhadap pemain Selangor (T. Surendran) ketika meraikan jaringan oleh peminat Terengganu, PBNT hanya didenda RM 6,000 sahaja. Tahap keselamatan pagar stadium tersebut juga tidak melepasi tahap FAM, serta kualiti padang yang teruk seperti yang dikomen oleh jurulatih mereka sendiri (Ken Worden) dan Peter Butler, tetapi pihak FAM masih membenarkan perlawanan diadakan di Stadium tersebut. Kalau lah perkara ini berlaku di Kota Bharu, tindakan berlainan akan dilakukan. Kenapa tidak disuruh pasukan Terengganu beraksi di Kuantan yang mempunyai Stadium bertaraf antarabangsa? Kenapa FAM berdiam diri semasa kejadian memecah cermin kereta dan bas penyokong Kelantan di Perlis? Kenapa FAM berdiam diri apabila pemain Kelantan (Farisham) yang menunggu rawatan ditepi padang tercedera dibaling mercun di kepala oleh penonton Perlis ketika perlawanan separuh akhir tersebut, dimana ianya berlaku terang-terangan di saluran TV1 yang dipancarkan diseluruh Malaysia?
Kenapa dilihat “in-consistency” berlaku? Dilihat terdapat keputusan yang “bias” dan bertindak hanya untuk “pleased”kan pihak atasan sahaja. Kelemahan sendiri ditutup rapi. Harus diingat, fenomena bolasepak Malaysia kini kembali diwarnai kerana “turning point” yang dilakukan oleh pihak pengurusan KAFA yang menguruskan secara professional ala EPL dan sokongan peminat-peminat bolasepak Kelantan. Sehinggakan pihak pengurusan Tentera dan KL Plus juga berterima kasih kepada Kelantan kerana peningkatan hasil “gate collection” mereka semasa bertemu Kelantan di Stadium Selayang dan Cheras. Saya berharap pihak FAM membuat pertimbangan yang sewajarnya dan mengkaji dari segenap sudut sebelum menjatuhkan apa-apa hukuman terhadap KAFA.
Sekian, terima kasih.
Ir. Azizan Razak, Jurutera Professional,

Friday, November 13, 2009

sEnI DlM pNdDIKAN

1.2 PERKEMBANGAN TEORI PEMBELAJARAN DAN ISU BERKAITAN
1.2.1 PERKEMBANGAN TEORI
Masihkah ingat dengan toeri-teori yang dipelajari dalam Ilmu Pendidikan samaada dalam subjek Murid dan Alam Belajar atau subjek Pendidikan Seni yang menerangkan serba sedikit tentang toeri. Setiap daripada teori itu digunapakai untuk Seni dalam Pendidikan.
a) TEORI KONSTRUKTIVISME
Mengikut pandangan ahli konstruktivisme, manusia belajar secara aktif dengan membina ilmu yang didapati bermakna kepada dirinya (actively construct knowledge that they find personally meaningful).
Aktiviti dan kandungan Seni yang melibatkan warna, bentuk, ruang, muzik, pergerakan dan sebagainya dapat memudahkan kanak-kanak untuk :
 Hubungkait ilmu baru dengan pengetahuan sedia ada diri sendiri.
 Mengatur susun maklumat dan pengetahuan baru.
 Melibatkan diri dalam menghasilkan sesuatu mengenai ilmu baru dengan bentuk ekspresi diri.
 Beri gambaran mengenai pengetahuan baru dengan pelbagai cara dan bentuk.
 Sampaikan pengetahuan baru melalui representasi dan persembahan
 Kukuhkan pemahaman dengan aktiviti lanjutan.
Kesemua di atas ini akan memudahkan proses kanak-kanak membina ilmu yang bermakna kepada mereka.
Aktiviti dan pendekatan Seni yang melibatkan penerokaan, manipulasi bahan, inkuiri penemuan, penghasilan dan ekspresi, membantu kanak-kanak:
 Bina ilmu baru dan ilmu abstrak dari bahan konkrit
 Buat pemerhatian
 Melibatkan deria mengikut keperluan kanak-kanak.
 Menggunakan imaginasi dan fantasi diri

b) TEORI KECERDASAN PELBAGAI (HOWARD GARDNER)

Teori kecerdasan pelbagai ini telah diperkenalkan oleh Howard Gardner (1983). Dengan tajuk “seven ways of knowing, perceiving and understanding life”, beliau membuat kajian terhadap pelbagai masyarakat termasuk kanak-kanak biasa dan istimewa, juga kelompak yang mempunyai criteria yang istimewa.
Teori ini adalah sebagai asas pemupukan minda murid untuk mencapai kecemerlangan. Jadi, guru perlu menggalakkan murid untuk mengenal dan menggunakan kelebihan diri mereka. Guru juga perlu merancang aktiviti pembelajaran yang pelbagai untuk memenuhi keperluan murid yang mempunyai gaya belajar, mencuba idea, pendekatan dan teknik yang baru serta persekitaran yang memberi inspirasi. Teori ini mengetengahkan otak kanan dan otak kiri sebagai subjek teori pembelajaran.
Teori ini telah menjadi penjanaan kecerdasan serta definisi konsep yang relevan dalam pendidikan hari ini. Ia dirumuskan sebagai ::

 Kebolehan menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam kehidupan sebenar
 Kebolehan menjana masalah baru untuk diselesaikan, dan
 Kebolehan membuat sesuatu atau menawarkan perkhidmatan yang bernilai dalam lingkungan sesuatu budaya.

Jenis-jenis kecerdasan :
a) Verbal linguistic
b) Logic matematik
c) Visual-ruang
d) Kinestatik
e) Muzik
f) Interpersonal
g) Intrapersonal
h) Naturalis

Teori ini penting dalam Seni Pendidikan kerana :
a) Menyokong pembelajaran bersepadu mengikut saranan JERISE selaras dengan FPK
b) Menerima hakikat bahawa individu mempunyai kecerdasan yang berbagai.
c) Membentuk kepelbagaian untuk menilai.
d) Wujudkan suasana kolaboratif.
e) Tingkatkan profesionalisme guru dan galakkan inovasi penyelidikan dalam pengajaran dan pembelajaran.
f) Tingkatkan kualiti diri dan motivasi diri
g) Tingkatkan kecerdasan melalui kefahaman yang pelbagai dan seterusnya meningkatkan potensi diri.

Thursday, November 12, 2009

PERGERTIAN 3D

Bentuk terbahagi kepada 2 iaitu bentuk 2 dimensi dan bentuk 3 dimensi. Di sini akan diterangkan mengenai bentuk 3 dimensi. Bentuk seperti yang diketahui adalah mempunyai keluasan, ketinggian, jisim, dan lebih daripada satu permukaan.
Bentuk 3 dimensi adalah suatu benda yang berada dalam bentuk atau keadaan sebenar dan nyata. Contohnya sejenis arca mobail adalah suatu benda yang maujud, yang berada dalam alam nyata bukan ilusi seperti di dalam lukisan atau catan.
Bentuk 3 dimensi mempunyai isipadu dan jisim. Ia mempunyai isipadu yang boleh disukat dengan panjang, lebar dan tinggi. Apabila suatu objek tersebut mempunyai isipadu, maka ianya boleh ditimbang dan disukat beratnya. Jadi objek 3 dimensi yang dihasilkan seperti asemblaj dan stabail mempunyai isipadu dan dan ketumpatan.
Selain itu, bentuk 3 dimensi adalah berbentuk konkrit maka ianya dapat dilihat, dirasa dan disentuh. Contohnya seperti boneka dan diorama yang boleh dipegang dengan pancaindera dan boleh disentuh kerana ianya timbul. Botol air adalah contoh 3 dimensi yang boleh dipegang dan disentuh.

TENGKOLOK (ARCA SAYA)

TENGKOLOK atau destar adalah salah satu busana pada bahagian kepala lelaki Melayu yang sering dikaitkan dengan istana, kepahlawanan dan sering juga diperagakan di pelbagai acara dalam adat istiadat bangsa kita. Ia merupakan pakaian kebesaran Raja-Raja Melayu semenjak beberapa kurun lamanya. Raja-Raja Melayu telah memakai kain yang ditenun dengan sutera yang diikat dengan berbagai bentuk ini sejak pemerintah Kesultanan Melayu. Ia seperti juga mahkota yang dipakai oleh mana-mana raja diseluruh dunia, membawa maksud dan melambangkan kekuasaan seseorang raja atau sultan.

Destar atau tengkolok dikenakan oleh sultan dan raja di semua negeri di Malaysia selain yang dipakai juga di Sabah dan Sarawak sungguhpun negeri tersebut tidak beraja.
Tengkolok juga merupakan sebahagian pakaian penting dalam persilatan Melayu serta lambang kepahlawanan. Hulu balang dan pahlawan melayu memakai tengkolok sebagai pelengkap kepada kehebatan dan kepahlawanan yang dimiliki disamping sebilah keris yang menjadi lambang kesatriaan dan keperkasaan.

Dalam majlis yang dihadiri raja dan sultan, hadirin hanya boleh memakai jenis dan warna destar tertentu sahaja. Pemilihan yang salah akan merosakkan majlis dan dianggap tidak beradab. Destar dipakaikan hiasan dengan tujuan tertentu mengikut kesesuaian jenis kain, warna tanah dan ragam hias yang dikenakan.

Pemakaian tengkolok tidaklah dapat dilakukan dengan sewenang-wenangnya. Pemakainya mesti mematuhi beberapa peraturan sesuai dengan bentuknya agar dilihat kemas dan rapi. Ini menunjukkan bahawa, pemakaian tengkolok adalah sesuatu yang ekslusif dan melambangkan kebesaran, kekuasaan serta kehebatan seseorang. Pada zaman dahulu, perbezaan bentuk, corak dan bahan yang digunakan untuk membuat atau mengikat tengkolok melambangkan status atau darjat seseorang.

oHP

1. Cermin /Pentas tayangan : Transparensi/lutsinar diletakan. Bahagian bawah cermin dipasangkan sekeping kanta fresnel.
2. Lensa objektif dipasangkan di atas tiang pengunjur berfungsi sebagai memokuskan imej di atas layar.
3. Tombol pemokus membolehkan pengguna menyelaraskan kejelasan imej di atas layaR
4. Peti Sumber Cahaya. Dalam peti ini ditempatkan kipas penyejuk, mentol dan punca elektrik
KAEDAH KOPERATIF
Definisi : Pendekatan koperatif ialah pembelajaran yang melibatkan pelajar bekerjasama untuk belajar dan bertanggungjawab ke atas setiap ahli kumpulannya
Ciri-ciri penting
1.Dalam pendekatan koperatif, sekumpulan pelajar boleh dikuasai oleh seorang ahli sahaja.
2.Walaupun penyelesaian terhadap sesuatu masalah merupakan pandangan seorang sahaja, semua ahli dalam kumpulan akan bekerjasama untuk menyelesaikan masalah tersebut
3. Dalam pembelajaran koperatif, mesti ada tanggungjawab berkongsi dikalangan pelajar
4. Ganjaran dan pengiktirafan diberi kepada kumpulan yang menunjukkan prestasi yang baik. Ini juga memotivasikan mereka untuk mencapai sesuatu matlamat
5. Guru hendakalah memupuk sikap positif seperti bekerjasama,, bertolak ansur dan tidak mementingkan diri agar objektif kumpulan tercapai
6. Guru juga hendaklah melatih kemahiran sosial dan memupuk konsep kendiri untuk membantu ahli kumpulan mencapai objektif dan mengekalkan hubungan positif
3.2 PENDEKATAN KOLABORATIF
Definisi
Pembelajaran kolaboratif memerlukan penglibatan semua ahli kumpulan. Ia memerlukan idea yang mencabar, menyokong dan menambah baik sesuatu idea sehingga mencapai persetujuan kumpulan
Ciri-ciri Penting
1. Dalam pembelajaran kolaboratif, pelajar-pelajar akan mengumpul idea atau data, berkongsi pengalaman, berbincang sesama mereka, dan menyelesaikan masalah bersama
2. Kriteria asas dalam pendekatan kolaboratif
a) kebolehan bergaul dan bekerjasama pada peringkat peribadi
b) perlunya ada komitmen, kesudian untuk berkorban masa bagi merancang, menilai dan membuat refleksi
c) saling membantu antara satu sama lain untuk mencapai prestasi akademik yang baik

PENDEKATAN KUMPULAN
Definisi :Pelajaran secara kumpulan berlandaskan prinsip-prinsip psikologi kemasyarakatan dan dinamik kumpulan
Ciri-ciri penting
1. Aktiviti secara kumpulan harus mempunyai satu tujuan. Guru perlulah memilih prosedur pengajaran secara kumpulan yang boleh membantu pelajar mencapai objektif spesifik
2. Tanggung jawab guru untuk mengenal pasti tajuk yang sesuai untuk kerja kumpulan
3. Penglibatan pelajar secara aktif dalam kumpulan
4. Kerja kumpulan yang berkesan akan wujud jika individu diberi tanggungjawab
5. Semangat berkerjasama dalam kumpulan harus dipupuk
6. Kelebihan pengajaran secara kumpulan ialah membolehkan pelajar, mengenalpasti, menganalisis dan menyelesaikan masalah secara koperatif

PENDEKATAN INDIVIDU
Definisi : Satu cara atau program pengajaran yang mengambil kira perbezaan individu setiap pelajar
Ciri-ciri Pendekatan Individu
1.Pengajaran berdasarkan kebolehan dan kemampuan seorang pelajar
2. Penilaian berkala memberi maklumbalas kepada pelajar mengenai penguasaan kemahiran dan pengetahuannya
3. Pelajar mempunyai peluang untuk memilih matlamat pembelajaran, hasilan dan aktiviti-aktiviti
4. Kurang sesuai untuk pelajar sekolah rendah atau pelajar lembap yang memerlukan motivasi dan dorongan daripada pengajaran aktif guru
KAEDAH PEMUDAHCARAAN
Definisi : Kaedah yang kurang menitikberatkan peranan guru dan lebih menitikberatkan peranan murid. Sangat berkesan dalam sekolah bestari diamana guru memainakan peranan sebagai “guide” dalam proses pembelajaran
Ciri-ciri Penting
1. Guru menggalak murid supaya aktif dalam proses pembelajaran dengan memberi arahan dan panduan yang jelas
2. Guru hanya memberi bimbingan tetapi murid yang menyelesaikan masalah dalam bilik darjah
3. Guru memberi penekenan kepada murid untuk membina pengetahuan mereka sendiri
4. Peranan guru adalah lebih sebagai pemerhati dan pendorong dalam proses pengajaran dan pembelajaran
5. Ia juga akan menggalakkan proses interaksi dikalangan murid supaya dapat mencetus idea dan jawapan yang betul kepada penyelesaian masalah
6. Peranan guru juga ialah untuk menyediakan pelbagai jenis bahan dan media pembelajaran bagi merangsang pembelajaran pelajar